SAHABAT MAHASISWA UTARA

HALAMAN

19 Disember 2011

AA. Mohonlah kemaafan.


Salam rakan-rakan siswa.

Tahukah anda siapakah Adam Adli Bin Abd Halim? MU terbaca pertanyaan rakan-rakan siswa yang prihatin tertanya-tanya tentang siapakah insan ini sehinggakan dunia alam maya ini mula dibanjiri dengan artikel tentang insan ini. 

Adam? Indah sebenarnya maksud nama ini. Ikutan, Teladan, di samping nama Nabi dalam Islam. Namun sayang, MU tidak merasakan insan seperti ini layak dijadikan ikutan, apatah lagi teladan.
Kenapakah? Siswa ini, bakal pendidik kelak dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) kerana telah menurunkan bendera gambar Perdana Menteri yang kemudiannya digantikan dengan bendera kebebasan akademik. Jawapan diterima, itu tindakan di luar kawalan. Sekiranya benar sudah matang, perkara seperti ini TIDAK sepatutnya berlaku.

++++
 








Adakah tindakan-tindakan ini wajar bagi seorang mahasiswa? Wajarkah? Tidak cukup mengetuai demo, bendera Perdana Menteri kita diturunkan seterusnya diganti dengan bendera mereka? 

++++
Terjumpa pula gambar-gambar ini.



Tinggalkan persoalan ini buat kalian.
 
Kata mereka, berhimpunnya mereka adalah untuk menyerahkan memorandum. Tetapi, MU masih mencari rasionalnya menurunkan bendera Perdana Menteri tersebut? Kenapa ya? <buntu>. Syukur insan seperti ini dapat dikesan lebih awal supaya virus-virus nya tidak terus merebak. 

Andai bicara MU ini mungkin sekadar picisan, ingatlah kata-kata ini,

…Waktu kita berdemonstrasi, tak mungkin kita belajar.
…Tak semestinya pandai berdemonstrasi, pandai berpolitik.
…Ibu bapa sanggup berkorban duit beri pelajaran demi masa depan mereka, masa depan masyarakat, masyarakat orang Melayu.
…Esok dah keluar universiti, dah dapat apa yang kita kejar, nak berpolitik, berpolitikla.
…Duit orang lain, kita belanja buat politik? Tak nak la…
-Tun Dr Mahathir Mohamad-

=========

Terbaca juga status FB seorang rakan, mahasiswa di UPSI:

salam... 
Mencelah seketika...
Renungan untuk semua..
UPSI megah dgn kelahiran pendidik yang membentuk perkembangan negara.
Saya dan sahabat UPSI tetap dengan pendirian tidak bersama ideologi Adam Adli. 
Kami sayang UPSI.. kepada bloger2 luar.. hentikan cemuhan keatas UNIVERSITI kami.. kami pelajar biasa yang tidak terlibat dengan Adam Adli tidak patut menerima cercaan yang sama..

p/s: Kepada Adam Adli Bin Abd Halim dan yang berkenaan, tidak salah rasanya kamu memohon maaf bukan sahaja kepada YAB Perdana Menteri bahkan kepada rakan-rakan siswa yang lain khususnya dari UPSI kerana tindakan itu. 

Kepada bakal-bakal pendidik, buktikanlah anda layak menjadi pendidik anak bangsa kita kelak. Tidak selesa rasanya kalau MU sendiri di tempat rakan-rakan khususnya rakan-rakan siswa di UPSI. Betullah, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

28 ulasan:

  1. hoi macai umno, aq tengok ko ni meroyan apesal mhsiswa buat benda tu nk bagitau dkt najib bahawa pndtbran dia amat teruk kalau hndk dibndgkn dgn zamn Mahathir san miguel

    BalasPadam
    Balasan
    1. kau tido sebantal ke.. ngan najib??? yang berlagak tahu kononnya pentadbirannya teruk?? dahlah.... kalau x pernah memerintah tak usah menjadi anjing menyalak bukit, tiada yang sempurna....termasuk kau dan aku kerana semuanya dicipta.. bukan mencipta bodoh...

      Padam
  2. Hoi tanpa nama..

    Disebabkan orang macam ko la, bangsa Melayu berpecah belah!

    BalasPadam
  3. xde salahnye dyorg suarakan hak mereka..brula sume pihak akn buke mata..jangan nampak sume perkara baik je..jangan hanya menilai ikut sebelah pihak.kne tahu cerita kedua-dua belah pihak.mahasiswa sekarang dh x macam dulu lagi,semua dah berani tegakkan kebenaran dan suara masing-masing.
    papepon,skrg dah kbgkitan kaum muda!ayuh tgkkan kbnrn!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ape yang nak ditegakkan?!!!!!!!!!!!!!!!! hak kesamarataan memerintah negara????? sebenornya kaum muda seperti kamulah bakal menjatuhkan agama, coz... islam dah bertapak di bumi Malaysia ini, kalau dilihat n dikaji, jahat sangatkah pemerintah Melayu??? kalau jahat, kenapa beri peluang kepada kaum lain menghuni di Malaysia dapat lahirkan anak secara percuma dihospital kerajaan, bersekolah secara percuma, bantuan buku teks diperoleh, pendek kata dari dalam kandungan lagi dibela n dicakna, tiba-tiba dah besar panjang berlagak, sini salah itu salah, ingatlah tiada yang sempurna dibumi ini kecuali dengan izin Allah, pabila ISLAM tumbang dikaki orang bukan Islam, korang jawablah pada Allah nanti kenapa biarkan perkara ini terjadi.....sebab perbuatan manusia seperti kamulah akan merosakkan agama, kalau ya pun nak berjuang berjuanglah apa yang sewajarnya..

      Padam
  4. nabi xajar umatnya bangga dengan bangsa..klu nk bangga dgnn bangsa adlh golongan spt arab jahiliah ketika dahulu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang nabi xajar umatnya bangga dengan bangsa... ye ke??? awak hidup zamannya??? jadi awak bangsa apa??? sebab kalau kat tanah arab kita panggil bangsa arab, kalau cina bangsa cina, kalau kat tanah melayu...pastilah bangsa melayu, habis tuu awak bangsa komunis???? bencikan warganegara sendir? apalah.... ????

      Padam
  5. mahasiswa tahu kebenaran? Assignment dah hantar? repeat paper x? first class degree? ada? kalo xda jangan berlagak tahu semua... orang lain dah ade degree, takde nak menyalak2... exam kalo repeat paper buat malu je...

    BalasPadam
  6. A. Firdaus:
    KERAJAAN dah terima masuk Universiti siap dengan bantuan biasiswa atau pinjaman ptptn dari KERAJAAN, tapi bila dah pandai sendiri yang kononya bukak mata hati untuk berpaling tadah, tak sedar diri tu ada tanggungjawab yang paling besar untuk teruskan kehidupan siswa/siswi dengan cemerlang, bila dah ternadah, keputusan tak memuaskan, pulak lepas tu kena langsaikan hutang, salahkan pulak pihak-pihak berkenaan (tak sedar diri tu yang salah) pinjaman ptptn atau MARA semuanya ada potongan mengikut keputusan keseluruhan, macam member aku, free-free je pinjaman dia tak yah bayar, dan aku pinjam dari dalam RM30k bayar balik dalam RM7k je bergantung pada keputusan aku. sedarlah sikit, bila dah dapat masuk U tu, belajar-belajar lah pandai-pandai, mak ayah dan keluarga juga tumpang bahagia.....

    BalasPadam
  7. mak bapak adam ni la yg tk ajar supaya jd bagus, matang, bijaksana, smpai adam berkwn ngn DSAI,
    rosak abis bangsa kita,
    P/S ; adam, jaga teruna anda, jgn di sapu oleh DSAI, :P

    BalasPadam
  8. jadahnya tetibe jaga teruna??
    adoyaiiii..

    BalasPadam
  9. Kalau dia nak buat sangat, buatlah. Jangan sampai heret nama seluruh mahasiswa. Apa apa pun, ini sekadar suara kami. Kami taknak dilabel mahasiswa kurang hajar dan kami pun tak suka rakan mahasiswa kami digelar begitu.

    Take some time, and reflect ourselves.

    BalasPadam
  10. M Nasir dah nukilkan maksudnya dalam lagu 'Anak-anak Kita' hayatilah bait2 insan seni ni.....hidup untuk berfikir bukan sekadar menurut bagi lembu dicucuk hidung....peace

    BalasPadam
  11. Percayakah anda turun bendera pun? Kat Palestin Yahudi nak hancurkan Kiblat pertama umat Islam. Rileks je kita kat Malaysia minum coca-cola lepak2 makan McD, dah kenyang isap Winston Light sambil kunyah cweng gum ... ? biler dah habis terpekik terlolong nak salahkan pihak lain... macam2 kaulahh ~

    BalasPadam
  12. bodo lahh bdak nieh..buat busuk nme mahasiswa lahh..klo ko nk wt pon demonstrasi,tayah pakai nme mahasiswa lahh..pkai nme sendiri

    BalasPadam
  13. tolong sampaikan pesanan saya kepada mamat bodoh....."JANGAN SAMPAI AKU PIJAK KEPALA BAPAK DIA PLAK.........ORANG DAH KASIH BELAJAR,BELAJAR LAH........NE DIA BUAT DEMOKRASI NAK PIJAK GAMBAR PERDANA MENTERI PLAK............MEMANG SIAL LAH BUDAK NE?NAMA BUKAN MAIN SEDAP,INDAH,MURNI,TETAPI PERANGAI MACAM IBLIS,SYAITAN.......JANGAN SAMPAI AKU PLAK PIJAK KEPALA KO?LAU BERANI KO BUATLAH DEMOKRASI KO KAT SELATAN....KO INGAT NE NEGARA BARAT KE?SIAL BUDAK BERNAMA ADAM..............KO XLAYAK DIGELAR NAME ADAM......KO 2 ELOK LETAK NAME BABI BUSUK...........BANGKAI HIDUP...........

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum...memang dalam islam tidak berbangsa-bangsa,tetapi Rasulallah sayang pada bangsa Quraish..tidak salah kita sayang bangsa melayu sebab memang kita orang melayu,dalam konteks negara kita Malaysia.Kita boleh bersuara kalau tidak puashati,sebab tu Datuk Shaifudin Abdullah bagi peluang,yang pergi buang bendera tu apa ke jadahnya...ini bukan soal kena 'worship' pemimpin tertinggi,ini soal adab2 dalam Islam..apak guna jadi muslim tetapi tidak tahu adab2 antara rakyat dgn pemimpin,murid dgn to'guru/cikgu..last but no least..adab2 kita sesama mukmin...contohi akhlak Rasulallah,selamat dunia akhirat...

    BalasPadam
  15. lau nak sekolah buat cara sekolah lah...xpayah bercmpur dgn politik....hebat sgt ke ilmu politik,isu2 semasa,isu2 parlimen yg ade lam dada ko...merosak kan nama orang lan betul la..lau nak join politik sgt,berhenti je belajar,.!!xpayah nak gune nama mahasiswa laaa...gune nama sendiri jer...ade berani berenti belajar,mntak mana2 menteri sponsor ko jd ahli politik,..time 2 ko buat la pe ko suke...xtau la ade orang nak mengundi koo ke x...

    BalasPadam
  16. Salam perjuangan,

    Adam Adli merupakan antara nama² yg memalukan UPSI dan nama mahasiswa seluruh M'sia.

    Secara peribadi saya merasakan Adam Adli tidak boleh menjadi pendidik anak bangsa kelak kerana dia sendiri harus dididik sebaik²nya. Kalo dlm bhs lainnya ialah dia masih kurang ajar.

    Mohon di linkkan blog saya ke sini. Terima kasih.

    BalasPadam
  17. aku time blaja dulu xde join mende2 crap cam si adam adli..jadi engineer gempak plak tu!!ko ade?

    BalasPadam
  18. alah, korang bising kenapa? biar ah dia nak turunkan muka najib tu. memang layak dah dia diturunkan!

    BalasPadam
  19. haha..org yg tolak hukum Allah, hina hukum Allah, xde nye plak korg nk marah2..bising2..
    org yg "tolak" BENDERA najib beberapa minit, dan di naik kn balik, abes kecoh satu mlaysia..


    p/s : fanatik kt najib ke, fanatik kt Allah? sndiri pilih laa..oh, najib blh tlg ko kt kubur ea? akhirat nti najib blh tlg ea? :D

    BalasPadam
  20. hmm..hebatnya nk bcakap pasai hukum..dh cukup ker ilmu didada? kalau islam brsekongkol dgn kafir utk jatuhkan bangsa yg seislam dgnya itu dikira mcm mn tu? x ker kafir jugak namanya tu?renung2kan..dan slmt beramal....

    BalasPadam
  21. huhuhu....jangan fanatik politik sangat la... ni la akibatnya... gi satu kalau nak marah ...marah budak tu sudah la... yg p libatkan UPSI sekali apa kes sebab budak tu bdk UPSI ...sudah2 la...kalau x puas hati juga tangkap je budak tu masukan dlm jel ...ada mampu? g satu yg bangga2 keje hebat tu bukan bole bawa mati...ingat tu... sekian...

    BalasPadam
  22. apa la korang dapat dari bnda ni semua......x kira pembangkang atau bkn pembangkang yg pnting negara kita aman dan dia bawa pimpinan org melayu bkn bangsa lain yg itu kita kena ingt....kalo negara kita bkn lg bawa pimpinan org melayu habis la negara kita jd la mcm singapura...sedar2 la org melayu.....sapa yg cuba jatuh kan parti yg kemudi negara kita sekarang seemua nya ada kepentingan sendiri....sedar la org melayu...

    BalasPadam
  23. npe la nk diperbesarkan isu ni..jgn dipolotikkan. byk cara leh selesaikan. lgpun just turunkan bendera pm je bknnye bendera malaysia ke.. xdo dipijak ke, di bakar ke. kita hanya mnghukum benda yg dilihat dpn mata kan. byk lg org yg uat teruk drp itu.tp syg..sbb kita x nmpak maka terlepas. lg satu nk ckp..yg gambo bwh tu mc super impose je..skali tgk pun dh tau. jgn la uat smapi cmtu. x ade akta pun yg boleh didakwa atas sbb turunkan bendera. pm x kata apa pun..org bwh yg lebih2..lebih baik jaga agama kita drp dihina ...

    BalasPadam
  24. Tahniah....anak2 melayu yg berdemo..mana kawan2 bangsa asing kamu?..U all lupa ajak mereka ke...U all yg berdemo ni dpt apa?Mak bapak kamu di rumah mengharap u all study tapi ni balasan kamu.. x ada duit mintak telepon mak bapak jauh sekali..Kamu ni bukan harapan bansa n negara tapi pengianat bangsa..YG BERDEMO SEDAR CEPAT dan kembali sabagai siswa /siswi yang berotak jg otak d kepala lutut...

    BalasPadam
  25. SEDIH..KENCING PUN BERSEPAH LAGI..COME ON LA ANAK MELAYU ISLAM,JANGAN NAK JADI HERO KAT BENDA YG BUKAN2 BOLEH X?MALU LA KNE GELAK NGN ANAK ORG LAIN..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ADAKAH ANDA BERSETUJU SEKIRANYA PTPTN DIMANSUHKAN?