SAHABAT MAHASISWA UTARA

HALAMAN

26 September 2013

Kecewa! Di mana letaknya suara mahasiswa? #TF4MT #TFOurHope @NajibRazak @KhairyKJ

Salam aspirasi, salam 1Malaysia.

Semalam saya dikejutkan dengan satu soalan, "Betul ke nama Tun Faisal kena drop dari pencalonan Majlis Tertinggi UMNO?" Dan on the spot saya bertanya sana sini tentang kesahihan berita tersebut. Dan persoalan "Mengapa?" terus bermain di minda saya serta rakan rakan seperjuangan yang sangat menghormati dan mengagumi Tun Faisal. 

Penglibatan Tun Faisal bersama mahasiswa adalah secara langsung. Bukan hanya menghantar wakil, atau sekadar bertegur sapa di Twitter. Beliau duduk bersama, minum teh tarik sambil dengar dan memberi penyelesaian kepada masalah mahasiswa. Senaraikan saya pemimpin lain yang boleh memberikan sokongan padu kepada mahasiswa selain beliau. Tak banyak, lima orang. Ada? 

Tun Faisal merupakan Exco Pemuda UMNO Malaysia yang secara technically nampaknya seperti lebih rendah dari AJK Bahagian dan menerima endorsement dari Khairy Jamaludin. KJ buat silap? Atau kesilapan itu sendiri berada di pihak JK Pemilihan kerana menerima borang pencalonan? Kenapa terima borang calon yang tak layak ye? 

Keseluruhan mahasiswa yang bersama Tun Faisal akan bersetuju jika saya katakan, Tun Faisal adalah seorang yang walk the talk. Saya sendiri pernah bekerja bersama beliau dan beliau bukan duduk memberi arahan like a boss. "Kalau aku boleh buat, takkan korang tak boleh?" He will do it himself, and he can do it. Kalau tak boleh, takdenye nak suruh orang lain buat juga. Kan? Dan ya, tak sepatutnya ada alasan tak boleh buat. See! Bukan bagi arahan dan nak keputusan ikut kepala sendiri. Lol.

Sejujurnya, ini bukan kali pertama kami mahasiswa mendengar berita mengenai calon yang mempunyai pengaruh yang kuat, especially dengan anak muda dan mahasiswa khususnya yang dicampak keluar dari zon selesa mereka. Di mana transformasi yang cuba dibawa?  

Pilihan mahasiswa dalam PAU2013 juga sebenarnya akan turut membawa kesan besar dalam PRU14. Pemimpin pemimpin yang kami mahukan insya Allah mampu membawa perubahan bersama dalam tempoh lima tahun akan datang. Atau sememangnya UMNO terlalu yakin akan menang besar PRU14 dengan 'transformasi' ini? Good luck! 

Ini adalah bukti, masyarakat memerhati, sejauh mana suara anak muda, suara golongan mahasiswa diambil peduli. Jangan hanya mencipta alasan.

Mahasiswa menyokong Tun Faisal sebagai Majlis Tertinggi UMNO 2013-2016. Mahasiswa memohon agar DS Najib Razak dapat mempertimbangkan semula pencalonan Tun Faisal Ismail Aziz sebagai calon no 60. 

Salam perubahan, salam 'transformasi'

14 September 2013

Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera. Apa Generasi Muda dapat? #iSiswaMEB

Salam Mahasiswa, Tunggak Kejayaan Negara.





Hari ini merupakan detik sejarah bagi orang Melayu dan Bumiputera kerana YAB Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak telah mengumumkan pelbagai manfaat yang bakal diterima oleh Bumiputera dalam Majlis Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera yang berlangsung di Dewan Agung Tuanku Cancelor (DATC), Kampus Induk UiTM Shah Alam. 

Sebagai Mahasiswa dan generasi muda, apa yang kita bakal perolehi daripada peluang-peluang yang disediakan ini? Melihat kepada Fokus Pemerkasaan Pertama : Mendaya Modal Insan Bumiputera. Apakah intipati yang terdapat di dalamnya? Antaranya… sumber : APJr

1) Bagi golongan remaja yang rendah pencapaian akademik dan tahap kemahiran. Kerajaan akan memperbanyakkan Program Latihan Peningkatan Kemahiran. Di sini satu lagi peluang besar untuk generasi muda khasnya dalam mencungkil bakat dan menggilap kemahiran yang dimiliki melalui Institusi Kemahiran Belia Negara (IKBN) yang disediakan oleh kerajaan seperti Institut Kemahiran MARA dan lain-lain Institusi yang berkaitan. 




2) Golongan graduan Bumiputera yang menganggur, kerajaan akan mempergiatkan Skim Latihan 1 Malaysia (SL1M), Program Kebolehpasaran Graduan dan Program Peneraju Skil. Graduan-graduan berpeluang untuk menjalani latihan kemahiran sekaligus berkeyakinan untuk menjadi usahawan di dalam bidang yang diterajui. Sebagai contoh, graduan yang mengambil Hotel & Katering boleh membuka usahawan Katering dan membina peluang kerja kepada masyarakat sekeliling. 




3) Memperluaskan Program Pendidikan Lepasan Ijazah melalui Jabatan Perkhidmatan Awam, MARA dan agensi berkaitan. Dana yang disalurkan oleh kerajaan melalui agensi-agensi ini dapat membantu generasi muda untuk membina peluang. Generasi muda sangat mempunyai banyak peluang jika mereka mahu dan memikirkan yang terbaik untuk masa depan mereka. Ini memberi peluang dan memenuhi keperluan pasaran terutamanya dalam budang-bidang kritikal dan berteknologi tinggi. 


4) Dalam melahirkan lebih ramai golongan profesional Bumiputera, Program Peneraju Profesional di bawah Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera serta program-program seumpamanya akan diperluaskan. Ini akan membantu mereka memperoleh pengiktirafan sebagai tenaga kerja professional dan bertauliah, terutamanya dalam bidang-bidang kritikal seperti akauntan, doktor pakar, arkitek, jurutera dan ahli sains aktuari. 


Kita baru mengupas intipati daripada Fokus Pemerkasaan Pertama, sudah banyak peluang yang disediakan untuk generasi muda sebagai modal insan Negara. Apa pula peranan generasi muda mengambil peluang yang disediakan ini? Generasi muda terutama mereka yang bergelar mahasiswa sentiasa dimanjai. Orang tua pernah berkata, kejayaan tidak datang bergolek. Melihat senario dewasa kini, sukar untuk mereka untuk merasa sedikit kesusahan dan selebihnya suka untuk menyalahkan pihak lain. Mahasiswa yang berintelektual tinggi seharusnya boleh menunjukkan sikap kematangan dalam berfikir, bertindak sebelum berfikir dan menyerap segala kebaikan yang diperolehi. 


Jom lihat apa mahasiswa UiTM terima? KLIK SINI

16 Ogos 2013

Anak Muda; Apa anak muda mahu?

Salam Syawal, salam perpaduan, salam perubahan dan salam 1Malaysia.

Saya harap masih belum terlambat untuk saya mengucapkan selamat meraikan kemenangan Syawal kepada seluruh umat Islam di dunia amnya dan saudara Islam di Malaysia khasnya. Semoga Syawal diraikan dengan penuh kesederhanaan dan keinsafan. In sha Allah.

Izinkan saya berceloteh sedikit mengenai pandangan peribadi saya sebagai orang muda yang selama ini melihat dan memerhati perkembangan politik negara. Saya manusia cetek ilmu tetapi bukanlah buta mata. Bukan mahu bersikap 'playsafe' dan menampakkan diri ini neutral sedangkan sebenarnya dalam hati memberontak dan menjadi keyboard warrior menghentam sana sini menggunakan fake ID. Opps.

Saya menyokong kerajaan Barisan Nasional. Saya menyokong parti Melayu, UMNO. Walaupun kalau diperhatikan, lebih ramai anak muda beralih arah menyokong pembangkang. Kenapa?

Satu perkara yang saya perhatikan, apabila ada anak muda, yang lantang bersuara, menolak apa yang salah, dia terus dibenamkan. Kenapa? Insecure? Bila ada anak muda yang rajin turun padang, mempunyai pandangan dan penyokong yang kuat, tiba tiba anak muda ini hilang. Tiada dalam arus perjuangan bersama yang lain sedangkan jiwanya meronta mahu turut bersama berjuang. Tiba tiba anak muda ini diletakkan jauh, diberikan tugasan luar kawasan, diasingkan dari perjuangan. Dimudahkan cerita, anak muda ini dicantas oleh pihak pihak yang rasa kedudukannya terancam dengan pengaruh anak muda ini.

Ada. Perkara seperti ini berlaku. Tetapi siapa yang tahu?

Anak muda diberikan ruang dan peluang? Benar. Anak muda yang diam, mengikut telunjuk, yang laluannya ditebas. Dan sehingga anak muda ini tua, dia pula akan membuka laluan bagi orang sepertinya masuk padang. Perkara yang sama akan terus berulang dan berulang. Dan sampai bila bila pun kita akan berada di takuk yang lama, membenarkan yang salah, mendiamkan yang benar.

Berapa ramai pegawai PTD yang mengutuk kerajaan, menyokong pembangkang? Berapa ramai pula lepasan ijazah yang tidak layak memohon PTD menyokong kerajaan dan mengutuk pembangkang?

Berapa ramai mahasiswa yang bersama dengan kerajaan, membantu kerajaan di peringkat kampus mahupun nasional yang terkandas dalam pelajaran? Berapa banyak wang, tenaga dan masa yang dihabiskan untuk membantu kerajaan telah dibazirkan? Dan, berapa ramai dari kalangan mahasiswa ini yang akhirnya diangkat dan dibantu? Kira dengan jari pun tak habis.

Berdasarkan pengalaman sendiri dan rakan rakan, tiada alasan untuk kami tidak bersama membangkang setelah apa yang berlaku. Sedalam mana luka dalam hati, setegar mana kecewa dalam jiwa, tiada yang beralih arah dari perjuangan ini. Terus teguh berdiri, menanti kot kot ada peluang yang akan diberi. Di mana anak muda yang terumbang ambing ini akan ditempatkan setelah susah payah mereka berbakti kepada negara?

Jadi, apa orang muda mahu? Kami mahu dilihat dan dihargai. Bukan terus diperguna dan diabaikan. Semoga suara kecil ini yang mungkin tidak didengari namun dapat dilihat dan dihargai.


25 April 2013

#Siswa4U Zon Utara: Mahasiswa yakini @Barisanasional ! @Siswa_4U @TunFaisal #undiBN #BetterNation

Salam perubahan, salam perpaduan dan salam 1Malaysia.

Tahniah mahasiswa kerana terus bersuara. Setelah beberapa siri sidang media yang dilakukan oleh mahasiswa di zon tengah dan selatan serta pelancaran sukarelawan mahasiswa sebagai jentera Barisan Nasional, kini mahasiswa zon utara pula bersuara.

Tahniah diucapkan kepada rakan-rakan mahasiswa kerana berani menyuarakan pendapat, mengetengahkan suara anak muda menggunakan medium yang betul, secara bersopan santun, tidak memalukan pentadbiran universiti masing-masing serta terhormat.

Inilah beza mahasiswa dan mahasewel. Semoga melalui pendekatan seperti ini, rakyat mampu menilai, yang mana kaca yang mana permata. 

Berikut adalah kenyataan media Siswa4U zon utara:




Kenyataan media Siswa4u zon utara,24 April 2013
Atas kesedaran dan peluang yang diberikan dalam peruntukkan undang-undang yang dipinda dalam Perkara 15 (2) (c) Akta Universiti Kolej Universiti (Pindaan) 2012 atau lebih dikenali dengan AUKU, kami mahasiswa Universiti Utara Malaysia dan kumpulan mahasiswa Kedah telah bertekad untuk bergerak bersama Siswa4U.
Penyertaaan dan sokongan terhadap Siswa4U dibuat kerana kami percaya pada ‘AkuJanji’ Barisan Nasional dalam memelihara kebajikan rakyat. Selain itu, kami golongan mahasiswa inginkan suasana politik yang matang, harmoni, berintergriti dan mendukung prinsip undang-undang. Kami, Siswa4U peka dengan perkembangan isu-isu semasa dan kami sedar akan tanggungjawab mahasiswa untuk mencorak masa depan Negara. Justeru, dengan kebebasan yang diberikan oleh AUKU, kami bergiat secara aktif dalam arena politik di luar kampus.
Kami bukan sekadar ‘turun padang’ untuk berjumpa dengan rakyat Kedah, untuk berkongsi pandangan, memberi khidmat masyarakat dan mengedar flyers, malah kami turut memberi ceramah di atas pentas politik Barisan Nasional. Setinggi-tinggi terima kasih kami ucapkan kepada kepimpinan Barisan Nasional di peringkat Nasional, Negeri Kedah dan Bahagian kerana memberi peluang dan kepercayaan kepada kami untuk turut serta secara proaktif dan membina. Inilah yang dimaksudkan oleh Transformasi yang didokong oleh YAB Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak yang amat kami kasihi. Kami berharap agar sekalian mahasiswa dapat bersama-sama memberikan sokongan yang padu kepada pasukan YAB Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak dan kami juga mengalu-alukan penyertaan lebih ramai rakan-rakan mahasiswa dalam gerakan Siswa4U.
Sesungguhnya terdapat dua isu utama yang melanda negeri Kedah yang menyebabkan kami terpanggil untuk menyumbang akal fikiran, tenaga dan masa untuk memenangkan Barisan Nasional. Isu yang pertama amat dekat dengan kami, iaitu isu pendidikan yang melibatkan mahasiswa di Kolej Universiti Insaniah Kedah (KUIN) dan isu yang kedua adalah isu pembalakan di kawasan hutan utama Kedah. Kami mendapati bahawa kegagalan kerajaan Pas untuk menguruskan KUIN dan balak dengan baik mencerminkan kepincangan dalam pentadbiran negeri secara keseluruhannya. Oleh yang demikian, adalah lebih bijak untuk rakyat memberikan mandat kepada calon-calon pilihan YAB Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak di negeri Kedah dan di seluruh negara berdasarkan pencapaian atau track record pentadbiran kerajaan Barisan Nasional yang lebih cemerlang.
Kami yakin, masalah yang berlaku di KUIN akan diselesaikan dengan pantas sekiranya kerajaan Barisan Nasional mentadbir Kedah. Kami amat marah apabila mengetahui bahawa mahasiswa KUIN telah dipindahkan ke Kuala Ketil walaupun lokasi tersebut tidak mempunyai kelengkapan keperluan yang mencukupi. Bagaimanakah pengurusan KUIN yang dilantik oleh Kerajaan Negeri Kedah boleh membiarkan Kampus Kuala Ketil beroperasi tanpa asrama dan masjid untuk mahasiswa? Malah, mahasiswa perlu berpindah-randah ke dari satu asrama tumpangan ke asrama tumpangan lain hanya untuk tidur !
Ini tidak termasuk kes di mana 7 orang mahasiswa KUIN yang menamatkan pelajaran mereka dengan ijazah Al-Quran, tidak mendapat pengiktirafan akreditasi oleh Malaysians Qualifications Agency atau dikenali sebagai MQA. Bagaimana nasib mereka sekarang? Adakah masa yang telah mereka habiskan untuk belajar di KUIN hanya sia-sia? Apakah mereka mendapat pembelaan daripada Kerajaan Negeri Kedah? Itu nasib 7 orang rakan sebaya kami yang terbukti tidak terbela, jadi bagaimana pula dengan mahasiswa yang sedang mengikuti kursus yang sama sekarang ni?
Kami bertegas bahawa kebajikan mahasiswa harus diberi perhatian dengan serius. Mahasiswa tidak wajar menjadi mangsa kezaliman politik dan ketidakupayaan kumpulan pemimpin yang memegang tampuk pemerintahan negeri untuk mentadbir dengan baik.
Berkaitan denga isu pembalakan oleh Kerajaan Negeri Kedah dibawah program ‘Ladang Rakyat, Ladang Sejahtera’, kami mahasiswa sangat prihatin terhadap permasalahan yang telah berlaku dan  kami berpandangan bahawa ia amat merugikan rakyat negeri Kedah.
Di Gunung Inas, lebih 2000 hektar tanah yang sarat dengan pokok-pokok balak diteroka sejak 5 tahun lepas. Sepanjang 5 tahun ini, kerajaan negeri telah berjanji untuk mengusahakan Ladang Sejahtera, namun begitu hasilnya sungguh mengecewakan. Setelah kerajaan negeri mengaut hasil keuntungan yang melimpah-ruah daripada projek pembalakan, sehingga hari ini, masih tiada sebarang usaha untuk menanam semula pokok balak getah di bawah projek yang dinamakan Ladang Sejahtera. Yang ada, hanyalah pemusnahan alam sekitar, pencemaran sumber air sungai dan pemusnahan sektor pelancongan. Rakyat Kedah hanya menjadi mangsa hasil kerakusan Kerajaan Pas untuk mengaut keuntungan tetapi hasilnya tidak sedikit pun digunakan untuk menjaga kebajikan rakan-rakan kami di KUIN.
Keadaan sama berlaku di Pedu di mana lebih 500 hektar tanah balak diterokai. Lokasi pembalakan yang berhampiran dengan tempat simpanan air iaitu Empangan Pedu amat merisaukan kami. Di sini, Kerajaan Pas menabur janji untuk membuat kebun buah-buahan di tapak yang telah digondolkan oleh kontraktor balak. Malangnya, janji yang dibuat oleh Kerajaan Negeri Kedah tidak boleh dipercayai, sama seperti Manifesto Bukan Janji Pakatan Rakyat. Janji di masa lepas belum pun ditunaikan, mereka berani berjanji lagi!
Anak muda tidak nampak sebarang perubahan yang signifikan sejak pentadbiran kerajaan negeri Kedah dipegang oleh Pakatan Rakyat. Lebih teruk lagi, kerajaan negeri ini tiada wawasan untuk membangunakan negeri Kedah. Sebaliknya, rakyat disajikan dengan pelbagai perbalahan dalaman yang mengekang kerjasama untuk memajukan negeri Kedah. Pakatan Rakyat Kedah yang tidak berani untuk mengeluarkan manifesto membuktikan bahawa mereka tidak mampu untuk menjanjikan apa-apa untuk rakyat Kedah, apa lagi generasi muda Kedah.
Jelas, Barisan Nasional bukan sahaja berani mengemukakan manifesto untuk negeri Kedah, malah rakyat yakin bahawa ia pasti ditunaikan. Manifesto atau AkuJanji Barisan Nasional negeri Kedah yang berteraskan Hal Ehwal Agama, Transformasi Ekonomi dan Transformasi Sosial merupakan pilihan terbaik untuk rakyat negeri Kedah. Manisfesto Barisan Nasional realistik memandangkan ia melibatkan pelaksanaan dalam aspek membangunkan negeri Kedah. Pelbagai pelan tindakan seperti membangunkan pusat industri minyak dan gas di Yan dan Bandar Getah bertaraf antarabangsa di Padang Terap mampu menawarkan 13 ribu peluang pekerjaan. Selain itu, kami mahasiswa Siswa4U juga menyokong usaha memperkasakan pengajian pondok dan tahfiz selari dengan iltizam untuk membangunkan masyarakat yang berilmu.
Tambahan pula, kami mewakili seluruh mahasiswa ingin mengucapkan terima kasih kepada kerajaan yang memberikan Baucer Buku 1Malaysia serta rebat telefon pintar. Kami juga terharu apabila kehendak mahasiswa dipertimbangkan dalam penyediaan AkuJanji Barisan Nasional.yang membuktikan kesungguhan kerajaan Barisan Nasional dalam memelihara kebajikan mahasiswa.
Kepada rakyat Malaysia, pilihlah kerajaan yang terbukti menjaga kebajikan dan menjamin kemakmuran negara. A #BetterNation untuk hari ni dan masa hadapan
Oleh : Azri Norfikri Aziz (Pengerusi Siswa4U Zon Utara juga TImbalan Yang DiPertua Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Utara Malaysia)


Sumber: Siswa4U

06 April 2013

Pendidikan Percuma : Fakta atau Auta? #manifestobukanjanji #GE13

Salam perpaduan, selamat pagi dan salam 1Malaysia.

Isu pendidikan percuma sangat ditekankan oleh Pakatan Rakyat kerana dewasa ini hakikat bahawa golongan mahasiswa menjadi aset bernilai buat negara semakin diterima umum.

Tiada seorang manusia yang akan membantah jika benar pendidikan percuma boleh diberikan tanpa menimbulkan sebarang masalah kepada ekonomi negara atau membebankan orang lain.

Video ini, sebenarnya menunjukkan fakta tentang situasi sebenar. Rafizi berkata, purata yuran yang perlu dibayar oleh pelajar IPTA adalah sebanyak RM1700 setahun. RM1700 setahun adalah selepas subsidi kerajaan diberikan. Betul? Jadi,berapakah kos yang telah ditanggung kerajaan sebenarnya?

Dah lah. Malas cerita banyak.Tengok je video nie.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ADAKAH ANDA BERSETUJU SEKIRANYA PTPTN DIMANSUHKAN?