SAHABAT MAHASISWA UTARA

HALAMAN

26 September 2013

Kecewa! Di mana letaknya suara mahasiswa? #TF4MT #TFOurHope @NajibRazak @KhairyKJ

Salam aspirasi, salam 1Malaysia.

Semalam saya dikejutkan dengan satu soalan, "Betul ke nama Tun Faisal kena drop dari pencalonan Majlis Tertinggi UMNO?" Dan on the spot saya bertanya sana sini tentang kesahihan berita tersebut. Dan persoalan "Mengapa?" terus bermain di minda saya serta rakan rakan seperjuangan yang sangat menghormati dan mengagumi Tun Faisal. 

Penglibatan Tun Faisal bersama mahasiswa adalah secara langsung. Bukan hanya menghantar wakil, atau sekadar bertegur sapa di Twitter. Beliau duduk bersama, minum teh tarik sambil dengar dan memberi penyelesaian kepada masalah mahasiswa. Senaraikan saya pemimpin lain yang boleh memberikan sokongan padu kepada mahasiswa selain beliau. Tak banyak, lima orang. Ada? 

Tun Faisal merupakan Exco Pemuda UMNO Malaysia yang secara technically nampaknya seperti lebih rendah dari AJK Bahagian dan menerima endorsement dari Khairy Jamaludin. KJ buat silap? Atau kesilapan itu sendiri berada di pihak JK Pemilihan kerana menerima borang pencalonan? Kenapa terima borang calon yang tak layak ye? 

Keseluruhan mahasiswa yang bersama Tun Faisal akan bersetuju jika saya katakan, Tun Faisal adalah seorang yang walk the talk. Saya sendiri pernah bekerja bersama beliau dan beliau bukan duduk memberi arahan like a boss. "Kalau aku boleh buat, takkan korang tak boleh?" He will do it himself, and he can do it. Kalau tak boleh, takdenye nak suruh orang lain buat juga. Kan? Dan ya, tak sepatutnya ada alasan tak boleh buat. See! Bukan bagi arahan dan nak keputusan ikut kepala sendiri. Lol.

Sejujurnya, ini bukan kali pertama kami mahasiswa mendengar berita mengenai calon yang mempunyai pengaruh yang kuat, especially dengan anak muda dan mahasiswa khususnya yang dicampak keluar dari zon selesa mereka. Di mana transformasi yang cuba dibawa?  

Pilihan mahasiswa dalam PAU2013 juga sebenarnya akan turut membawa kesan besar dalam PRU14. Pemimpin pemimpin yang kami mahukan insya Allah mampu membawa perubahan bersama dalam tempoh lima tahun akan datang. Atau sememangnya UMNO terlalu yakin akan menang besar PRU14 dengan 'transformasi' ini? Good luck! 

Ini adalah bukti, masyarakat memerhati, sejauh mana suara anak muda, suara golongan mahasiswa diambil peduli. Jangan hanya mencipta alasan.

Mahasiswa menyokong Tun Faisal sebagai Majlis Tertinggi UMNO 2013-2016. Mahasiswa memohon agar DS Najib Razak dapat mempertimbangkan semula pencalonan Tun Faisal Ismail Aziz sebagai calon no 60. 

Salam perubahan, salam 'transformasi'

14 September 2013

Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera. Apa Generasi Muda dapat? #iSiswaMEB

Salam Mahasiswa, Tunggak Kejayaan Negara.





Hari ini merupakan detik sejarah bagi orang Melayu dan Bumiputera kerana YAB Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak telah mengumumkan pelbagai manfaat yang bakal diterima oleh Bumiputera dalam Majlis Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera yang berlangsung di Dewan Agung Tuanku Cancelor (DATC), Kampus Induk UiTM Shah Alam. 

Sebagai Mahasiswa dan generasi muda, apa yang kita bakal perolehi daripada peluang-peluang yang disediakan ini? Melihat kepada Fokus Pemerkasaan Pertama : Mendaya Modal Insan Bumiputera. Apakah intipati yang terdapat di dalamnya? Antaranya… sumber : APJr

1) Bagi golongan remaja yang rendah pencapaian akademik dan tahap kemahiran. Kerajaan akan memperbanyakkan Program Latihan Peningkatan Kemahiran. Di sini satu lagi peluang besar untuk generasi muda khasnya dalam mencungkil bakat dan menggilap kemahiran yang dimiliki melalui Institusi Kemahiran Belia Negara (IKBN) yang disediakan oleh kerajaan seperti Institut Kemahiran MARA dan lain-lain Institusi yang berkaitan. 




2) Golongan graduan Bumiputera yang menganggur, kerajaan akan mempergiatkan Skim Latihan 1 Malaysia (SL1M), Program Kebolehpasaran Graduan dan Program Peneraju Skil. Graduan-graduan berpeluang untuk menjalani latihan kemahiran sekaligus berkeyakinan untuk menjadi usahawan di dalam bidang yang diterajui. Sebagai contoh, graduan yang mengambil Hotel & Katering boleh membuka usahawan Katering dan membina peluang kerja kepada masyarakat sekeliling. 




3) Memperluaskan Program Pendidikan Lepasan Ijazah melalui Jabatan Perkhidmatan Awam, MARA dan agensi berkaitan. Dana yang disalurkan oleh kerajaan melalui agensi-agensi ini dapat membantu generasi muda untuk membina peluang. Generasi muda sangat mempunyai banyak peluang jika mereka mahu dan memikirkan yang terbaik untuk masa depan mereka. Ini memberi peluang dan memenuhi keperluan pasaran terutamanya dalam budang-bidang kritikal dan berteknologi tinggi. 


4) Dalam melahirkan lebih ramai golongan profesional Bumiputera, Program Peneraju Profesional di bawah Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera serta program-program seumpamanya akan diperluaskan. Ini akan membantu mereka memperoleh pengiktirafan sebagai tenaga kerja professional dan bertauliah, terutamanya dalam bidang-bidang kritikal seperti akauntan, doktor pakar, arkitek, jurutera dan ahli sains aktuari. 


Kita baru mengupas intipati daripada Fokus Pemerkasaan Pertama, sudah banyak peluang yang disediakan untuk generasi muda sebagai modal insan Negara. Apa pula peranan generasi muda mengambil peluang yang disediakan ini? Generasi muda terutama mereka yang bergelar mahasiswa sentiasa dimanjai. Orang tua pernah berkata, kejayaan tidak datang bergolek. Melihat senario dewasa kini, sukar untuk mereka untuk merasa sedikit kesusahan dan selebihnya suka untuk menyalahkan pihak lain. Mahasiswa yang berintelektual tinggi seharusnya boleh menunjukkan sikap kematangan dalam berfikir, bertindak sebelum berfikir dan menyerap segala kebaikan yang diperolehi. 


Jom lihat apa mahasiswa UiTM terima? KLIK SINI

16 Ogos 2013

Anak Muda; Apa anak muda mahu?

Salam Syawal, salam perpaduan, salam perubahan dan salam 1Malaysia.

Saya harap masih belum terlambat untuk saya mengucapkan selamat meraikan kemenangan Syawal kepada seluruh umat Islam di dunia amnya dan saudara Islam di Malaysia khasnya. Semoga Syawal diraikan dengan penuh kesederhanaan dan keinsafan. In sha Allah.

Izinkan saya berceloteh sedikit mengenai pandangan peribadi saya sebagai orang muda yang selama ini melihat dan memerhati perkembangan politik negara. Saya manusia cetek ilmu tetapi bukanlah buta mata. Bukan mahu bersikap 'playsafe' dan menampakkan diri ini neutral sedangkan sebenarnya dalam hati memberontak dan menjadi keyboard warrior menghentam sana sini menggunakan fake ID. Opps.

Saya menyokong kerajaan Barisan Nasional. Saya menyokong parti Melayu, UMNO. Walaupun kalau diperhatikan, lebih ramai anak muda beralih arah menyokong pembangkang. Kenapa?

Satu perkara yang saya perhatikan, apabila ada anak muda, yang lantang bersuara, menolak apa yang salah, dia terus dibenamkan. Kenapa? Insecure? Bila ada anak muda yang rajin turun padang, mempunyai pandangan dan penyokong yang kuat, tiba tiba anak muda ini hilang. Tiada dalam arus perjuangan bersama yang lain sedangkan jiwanya meronta mahu turut bersama berjuang. Tiba tiba anak muda ini diletakkan jauh, diberikan tugasan luar kawasan, diasingkan dari perjuangan. Dimudahkan cerita, anak muda ini dicantas oleh pihak pihak yang rasa kedudukannya terancam dengan pengaruh anak muda ini.

Ada. Perkara seperti ini berlaku. Tetapi siapa yang tahu?

Anak muda diberikan ruang dan peluang? Benar. Anak muda yang diam, mengikut telunjuk, yang laluannya ditebas. Dan sehingga anak muda ini tua, dia pula akan membuka laluan bagi orang sepertinya masuk padang. Perkara yang sama akan terus berulang dan berulang. Dan sampai bila bila pun kita akan berada di takuk yang lama, membenarkan yang salah, mendiamkan yang benar.

Berapa ramai pegawai PTD yang mengutuk kerajaan, menyokong pembangkang? Berapa ramai pula lepasan ijazah yang tidak layak memohon PTD menyokong kerajaan dan mengutuk pembangkang?

Berapa ramai mahasiswa yang bersama dengan kerajaan, membantu kerajaan di peringkat kampus mahupun nasional yang terkandas dalam pelajaran? Berapa banyak wang, tenaga dan masa yang dihabiskan untuk membantu kerajaan telah dibazirkan? Dan, berapa ramai dari kalangan mahasiswa ini yang akhirnya diangkat dan dibantu? Kira dengan jari pun tak habis.

Berdasarkan pengalaman sendiri dan rakan rakan, tiada alasan untuk kami tidak bersama membangkang setelah apa yang berlaku. Sedalam mana luka dalam hati, setegar mana kecewa dalam jiwa, tiada yang beralih arah dari perjuangan ini. Terus teguh berdiri, menanti kot kot ada peluang yang akan diberi. Di mana anak muda yang terumbang ambing ini akan ditempatkan setelah susah payah mereka berbakti kepada negara?

Jadi, apa orang muda mahu? Kami mahu dilihat dan dihargai. Bukan terus diperguna dan diabaikan. Semoga suara kecil ini yang mungkin tidak didengari namun dapat dilihat dan dihargai.


25 April 2013

#Siswa4U Zon Utara: Mahasiswa yakini @Barisanasional ! @Siswa_4U @TunFaisal #undiBN #BetterNation

Salam perubahan, salam perpaduan dan salam 1Malaysia.

Tahniah mahasiswa kerana terus bersuara. Setelah beberapa siri sidang media yang dilakukan oleh mahasiswa di zon tengah dan selatan serta pelancaran sukarelawan mahasiswa sebagai jentera Barisan Nasional, kini mahasiswa zon utara pula bersuara.

Tahniah diucapkan kepada rakan-rakan mahasiswa kerana berani menyuarakan pendapat, mengetengahkan suara anak muda menggunakan medium yang betul, secara bersopan santun, tidak memalukan pentadbiran universiti masing-masing serta terhormat.

Inilah beza mahasiswa dan mahasewel. Semoga melalui pendekatan seperti ini, rakyat mampu menilai, yang mana kaca yang mana permata. 

Berikut adalah kenyataan media Siswa4U zon utara:




Kenyataan media Siswa4u zon utara,24 April 2013
Atas kesedaran dan peluang yang diberikan dalam peruntukkan undang-undang yang dipinda dalam Perkara 15 (2) (c) Akta Universiti Kolej Universiti (Pindaan) 2012 atau lebih dikenali dengan AUKU, kami mahasiswa Universiti Utara Malaysia dan kumpulan mahasiswa Kedah telah bertekad untuk bergerak bersama Siswa4U.
Penyertaaan dan sokongan terhadap Siswa4U dibuat kerana kami percaya pada ‘AkuJanji’ Barisan Nasional dalam memelihara kebajikan rakyat. Selain itu, kami golongan mahasiswa inginkan suasana politik yang matang, harmoni, berintergriti dan mendukung prinsip undang-undang. Kami, Siswa4U peka dengan perkembangan isu-isu semasa dan kami sedar akan tanggungjawab mahasiswa untuk mencorak masa depan Negara. Justeru, dengan kebebasan yang diberikan oleh AUKU, kami bergiat secara aktif dalam arena politik di luar kampus.
Kami bukan sekadar ‘turun padang’ untuk berjumpa dengan rakyat Kedah, untuk berkongsi pandangan, memberi khidmat masyarakat dan mengedar flyers, malah kami turut memberi ceramah di atas pentas politik Barisan Nasional. Setinggi-tinggi terima kasih kami ucapkan kepada kepimpinan Barisan Nasional di peringkat Nasional, Negeri Kedah dan Bahagian kerana memberi peluang dan kepercayaan kepada kami untuk turut serta secara proaktif dan membina. Inilah yang dimaksudkan oleh Transformasi yang didokong oleh YAB Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak yang amat kami kasihi. Kami berharap agar sekalian mahasiswa dapat bersama-sama memberikan sokongan yang padu kepada pasukan YAB Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak dan kami juga mengalu-alukan penyertaan lebih ramai rakan-rakan mahasiswa dalam gerakan Siswa4U.
Sesungguhnya terdapat dua isu utama yang melanda negeri Kedah yang menyebabkan kami terpanggil untuk menyumbang akal fikiran, tenaga dan masa untuk memenangkan Barisan Nasional. Isu yang pertama amat dekat dengan kami, iaitu isu pendidikan yang melibatkan mahasiswa di Kolej Universiti Insaniah Kedah (KUIN) dan isu yang kedua adalah isu pembalakan di kawasan hutan utama Kedah. Kami mendapati bahawa kegagalan kerajaan Pas untuk menguruskan KUIN dan balak dengan baik mencerminkan kepincangan dalam pentadbiran negeri secara keseluruhannya. Oleh yang demikian, adalah lebih bijak untuk rakyat memberikan mandat kepada calon-calon pilihan YAB Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak di negeri Kedah dan di seluruh negara berdasarkan pencapaian atau track record pentadbiran kerajaan Barisan Nasional yang lebih cemerlang.
Kami yakin, masalah yang berlaku di KUIN akan diselesaikan dengan pantas sekiranya kerajaan Barisan Nasional mentadbir Kedah. Kami amat marah apabila mengetahui bahawa mahasiswa KUIN telah dipindahkan ke Kuala Ketil walaupun lokasi tersebut tidak mempunyai kelengkapan keperluan yang mencukupi. Bagaimanakah pengurusan KUIN yang dilantik oleh Kerajaan Negeri Kedah boleh membiarkan Kampus Kuala Ketil beroperasi tanpa asrama dan masjid untuk mahasiswa? Malah, mahasiswa perlu berpindah-randah ke dari satu asrama tumpangan ke asrama tumpangan lain hanya untuk tidur !
Ini tidak termasuk kes di mana 7 orang mahasiswa KUIN yang menamatkan pelajaran mereka dengan ijazah Al-Quran, tidak mendapat pengiktirafan akreditasi oleh Malaysians Qualifications Agency atau dikenali sebagai MQA. Bagaimana nasib mereka sekarang? Adakah masa yang telah mereka habiskan untuk belajar di KUIN hanya sia-sia? Apakah mereka mendapat pembelaan daripada Kerajaan Negeri Kedah? Itu nasib 7 orang rakan sebaya kami yang terbukti tidak terbela, jadi bagaimana pula dengan mahasiswa yang sedang mengikuti kursus yang sama sekarang ni?
Kami bertegas bahawa kebajikan mahasiswa harus diberi perhatian dengan serius. Mahasiswa tidak wajar menjadi mangsa kezaliman politik dan ketidakupayaan kumpulan pemimpin yang memegang tampuk pemerintahan negeri untuk mentadbir dengan baik.
Berkaitan denga isu pembalakan oleh Kerajaan Negeri Kedah dibawah program ‘Ladang Rakyat, Ladang Sejahtera’, kami mahasiswa sangat prihatin terhadap permasalahan yang telah berlaku dan  kami berpandangan bahawa ia amat merugikan rakyat negeri Kedah.
Di Gunung Inas, lebih 2000 hektar tanah yang sarat dengan pokok-pokok balak diteroka sejak 5 tahun lepas. Sepanjang 5 tahun ini, kerajaan negeri telah berjanji untuk mengusahakan Ladang Sejahtera, namun begitu hasilnya sungguh mengecewakan. Setelah kerajaan negeri mengaut hasil keuntungan yang melimpah-ruah daripada projek pembalakan, sehingga hari ini, masih tiada sebarang usaha untuk menanam semula pokok balak getah di bawah projek yang dinamakan Ladang Sejahtera. Yang ada, hanyalah pemusnahan alam sekitar, pencemaran sumber air sungai dan pemusnahan sektor pelancongan. Rakyat Kedah hanya menjadi mangsa hasil kerakusan Kerajaan Pas untuk mengaut keuntungan tetapi hasilnya tidak sedikit pun digunakan untuk menjaga kebajikan rakan-rakan kami di KUIN.
Keadaan sama berlaku di Pedu di mana lebih 500 hektar tanah balak diterokai. Lokasi pembalakan yang berhampiran dengan tempat simpanan air iaitu Empangan Pedu amat merisaukan kami. Di sini, Kerajaan Pas menabur janji untuk membuat kebun buah-buahan di tapak yang telah digondolkan oleh kontraktor balak. Malangnya, janji yang dibuat oleh Kerajaan Negeri Kedah tidak boleh dipercayai, sama seperti Manifesto Bukan Janji Pakatan Rakyat. Janji di masa lepas belum pun ditunaikan, mereka berani berjanji lagi!
Anak muda tidak nampak sebarang perubahan yang signifikan sejak pentadbiran kerajaan negeri Kedah dipegang oleh Pakatan Rakyat. Lebih teruk lagi, kerajaan negeri ini tiada wawasan untuk membangunakan negeri Kedah. Sebaliknya, rakyat disajikan dengan pelbagai perbalahan dalaman yang mengekang kerjasama untuk memajukan negeri Kedah. Pakatan Rakyat Kedah yang tidak berani untuk mengeluarkan manifesto membuktikan bahawa mereka tidak mampu untuk menjanjikan apa-apa untuk rakyat Kedah, apa lagi generasi muda Kedah.
Jelas, Barisan Nasional bukan sahaja berani mengemukakan manifesto untuk negeri Kedah, malah rakyat yakin bahawa ia pasti ditunaikan. Manifesto atau AkuJanji Barisan Nasional negeri Kedah yang berteraskan Hal Ehwal Agama, Transformasi Ekonomi dan Transformasi Sosial merupakan pilihan terbaik untuk rakyat negeri Kedah. Manisfesto Barisan Nasional realistik memandangkan ia melibatkan pelaksanaan dalam aspek membangunkan negeri Kedah. Pelbagai pelan tindakan seperti membangunkan pusat industri minyak dan gas di Yan dan Bandar Getah bertaraf antarabangsa di Padang Terap mampu menawarkan 13 ribu peluang pekerjaan. Selain itu, kami mahasiswa Siswa4U juga menyokong usaha memperkasakan pengajian pondok dan tahfiz selari dengan iltizam untuk membangunkan masyarakat yang berilmu.
Tambahan pula, kami mewakili seluruh mahasiswa ingin mengucapkan terima kasih kepada kerajaan yang memberikan Baucer Buku 1Malaysia serta rebat telefon pintar. Kami juga terharu apabila kehendak mahasiswa dipertimbangkan dalam penyediaan AkuJanji Barisan Nasional.yang membuktikan kesungguhan kerajaan Barisan Nasional dalam memelihara kebajikan mahasiswa.
Kepada rakyat Malaysia, pilihlah kerajaan yang terbukti menjaga kebajikan dan menjamin kemakmuran negara. A #BetterNation untuk hari ni dan masa hadapan
Oleh : Azri Norfikri Aziz (Pengerusi Siswa4U Zon Utara juga TImbalan Yang DiPertua Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Utara Malaysia)


Sumber: Siswa4U

06 April 2013

Pendidikan Percuma : Fakta atau Auta? #manifestobukanjanji #GE13

Salam perpaduan, selamat pagi dan salam 1Malaysia.

Isu pendidikan percuma sangat ditekankan oleh Pakatan Rakyat kerana dewasa ini hakikat bahawa golongan mahasiswa menjadi aset bernilai buat negara semakin diterima umum.

Tiada seorang manusia yang akan membantah jika benar pendidikan percuma boleh diberikan tanpa menimbulkan sebarang masalah kepada ekonomi negara atau membebankan orang lain.

Video ini, sebenarnya menunjukkan fakta tentang situasi sebenar. Rafizi berkata, purata yuran yang perlu dibayar oleh pelajar IPTA adalah sebanyak RM1700 setahun. RM1700 setahun adalah selepas subsidi kerajaan diberikan. Betul? Jadi,berapakah kos yang telah ditanggung kerajaan sebenarnya?

Dah lah. Malas cerita banyak.Tengok je video nie.


03 April 2013

Saya Pilih Malaysia. Anda? #PRU13 #siswa4peace

Salam Perpaduan, Salam 1Malaysia.

A picture tells thousands words.


Rakyat bijak menilai, terpulang kepada terjemahan masing masing :))

#SISWA4U Nekad Bantu @barisanasional Dalam #PRU13 #GE13

Sumber: MyMahasiswa

KUALA LUMPUR, 3 April – Menyedari semakin ramai yang berpandangan serong terhadap golongan mahasiswa yang dilihat sejak kebelakangan ini begitu cenderung melakukan perkara yang menjatuhkan imej mahasiswa, maka sekumpulan mahasiswa yang mewakili suara mahasiswa dari Institut Pengajian Tinggi (IPT) di seluruh negara mewujudkan SISWA4U.
 
Pengerusi SISWA4U, Mohd Hafiz Ariffin berkata, penggerak entiti ini adalah terdiri daripada pemimpin-pemimpin mahasiswa dan pelbagai persatuan dan organisasi mahasiswa di dalam kampus dan di luar kampus.
 
“Matlamat SISWA4U adalah untuk mengerakkan seluruh suara dan tenaga mahasiswa untuk terlibat di dalam proses demokrasi, politik baru dan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 secara sihat, rasional, matang, berilmu, berintegriti dan bermaruah sesuai dengan kedudukan mahasiswa sebagai salah satu entiti penting dalam kelompok generasi muda dan sebagai generasi pewaris yang bakal mewarisi tampuk kepimpinan negara di masa hadapan.
 
“Selain itu kami juga menolak sikap segelintir mahasiswa yang menzahirkan pandangan dan idealogi mereka secara tidak betul dan ganas. SISWA4U pula mengambil pendekatan yang berbeza yang jauh lebih harmoni dan menggambarkan imej mahasiswa yang lebih terpelajar dan bermaruah,” ujarnya dalam sidang media khas bagi menyatakan sokongan padu mereka kepada kerajaan Barisan Nasional di bawah pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak di sini, hari ini.
 
Tambah Hafiz, sesuai dengan keterbukaan kerajaan yang telah meminda perkara 15(2) AUKU, aktivis SISWA4U dengan ini menyatakan kesediaan sepenuhnya untuk berpartisipasi dalam proses demokrasi dalam PRU-13 secara sihat malah turut bersedia sekiranya diperlukan untuk membantu kempen pilihan raya.
 
Ujarnya lagi, SISWA4U bukan menyatakan sokongan secara membuta tuli dan tiada asas tetapi berdasarkan kajian yang telah dilakukan terhadap setiap transformasi yang dilakukan oleh Perdana Menteri maka telah terbukti hanya Barisan Nasional yang paling layak diberi mandat untuk terus menjadi pucuk pimpinan negara.
 
“Kami akan terus bergerak untuk membantu kerajaan mendekati anak muda. Sebagaimanan Perdana Menteri bersungguh mendekati anak muda dan menjiwai denyut nadi anak muda melalui pelbagai pendekatan termasuk melalui media sosial, begitu juga kami SISWA4U.
 
“Kami mewakili suara anak muda yang cintakan negara dan mahu negara ini terus aman, maju dan makmur, maka kami barisan SISWA4U dengan ini berikrar akan memberi sokongan tidak berbelah bahagi kepada Perdana Menteri untuk terus membantu beliau menyakinkan rakyat Malaysia khususnya anak muda agar BN terus diberi mandat menerajui negara ini,” ujarnya lagi. – MediaUMNO

02 April 2013

Polis tahan tiga mahasiswa pro-pembangkang!

Salam.

Penat kan tengok onar-onar yang dilakukan oleh mahasiswa pro-pembangkang sekarang nie? Semakin menjadi-jadi pulak sikap biadap mereka. Terbaru, dengarnya mereka mengganggu ketenteraman awam dengan cuba membuat huru-hara di hadapan kediaman Perdana Menteri kita. Dengan alas an mahu menghantar memorandum tentang isu pendidikan Negara.

Niat dah bagus dik, tapi cara kurang beradab lah. Mereka diberi peluang untuk berucap, sepuluh minit, tanpa menggunakan mikrofon. Betapa tegarnya mereka ini tetap berkeras mahu menggunakan mikrofon. Diberi betis, nak peha. Cukup diplomatik rasanya pilihan yang diberikan. Guna 10 biji mikrofon pun, takdenye dengar sampai ke dalam kediaman tu. Haih. Suka sungguh buat kerja sia sia. Zzzzz sangat!


PUTRAJAYA - Polis menahan tiga mahasiswa berusia 20-an di depan kediaman rasmi Perdana Menteri di sini lewat petang tadi selepas didapati sengaja menimbulkan masalah dan mengganggu ketenteraman awam.

Timbalan Ketua Polis Daerah Putrajaya Superintenden Mak Pak Chuai berkata mahasiswa berkenaan, yang mengetuai kira-kira 100 pelajar lain, cuba menghantar memorandum berhubung isu pendidikan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

 
"Mereka semua datang kira-kira jam 6 petang, kononnya untuk menghantar memorandum kepada Perdana Menteri mengenai isu pendidikan. Kita beri peluang mahasiswa terbabit berucap selama 10 minit tanpa menggunakan mikrofon, tetapi mereka berdegil dan tetap meneruskan ucapan menggunakan mikrofon.



Baca sini untuk lebih lanjut: Politik Harian.

26 Mac 2013

#Listen 3X: Mahasiswa Mahukan Pendidikan Percuma


Dahulu, MU sudah beberapa kali berceloteh tentang tuntutan pendidikan percuma oleh sekumpulan mahasewel yang percaya tuntutan mereka ini akan dilaksanakan sebagaimana di dalam Buku Jingga. Antaranya, di SINI  dan SINI. Mereka percaya menjadi hak mereka untuk mendapat pendidikan percuma dan itulah harga undi anak muda.

Baru-baru ini, Adam Adli & the geng dilaporkan telah mengadakan forum pendidikan percuma bertempat di Universiti Sains Malaysia (USM). Cuba untuk menyebarkan fahaman mengenai pendidikan percuma, tanggungjawab mereka sebagai agen-agen PKR, DAP, PAS, SUARAM dan SOSIALIS. The Geng ini termasuklah Karthic, Haris dan Ong Jin Cheng yang hadir bersama-sama sebagai panelis forum.

Tokoh Listen, Listen, Listen Bawani KS daripada UUM juga dilaporkan turut hadir bersama-sama bagi menyatakan sokongan beliau terhadap agenda pendidikan percuma.

Siapa yang tak suka apabila semuanya percuma, namun layakkah kita untuk pendidikan percuma sebagaimana yang telah dilaksanakan di beberapa buah negara lain di dunia? Bagaimana sebenarnya Kerajaan caturkan peruntukan untuk pendidikan?

Moga perkongsian daripada 1Aspirasi mampu membuka mata dan hati. Baca dan cakna…  


Klik SINI
p/s: Mereka akan terus melalak mengenai pendidikan percuma, menuntut agar PTPTN dimansuhkan. Yang pasti, MU percaya mahasiswa intelek pasti boleh menilai mana satu yang realiti dan fantasi.

Pusat Latihan 1Malaysia (1MTC) Untuk Orang Ramai



Pusat Latihan 1Malaysia atau 1Malaysia Training Centre (1MTC) adalah inisiatif di bawah Strategi Lautan Biru Kebangsaan atau National Blue Ocean Strategy (NBOS).


Projek 1MTC membolehkan penggunaan fasiliti sedia ada di Institut Latihan Awam dikongsi secara menyeluruh dan penggunaannya dapat dioptimakan oleh pelbagai pihak. Dalam masa yang sama, projek ini juga menawarkan kemudahan carian dan permohonan kursus yang ditawarkan oleh Institut Latihan Awam. Projek ini dilaksanakan untuk memenuhi kehendak rakyat yang menginginkan perkhidmatan yang pantas dan meluas. Tidak lagi terhad kepada penjawat awam, 1MTC kini dibuka kepada orang ramai untuk menikmati fasiliti yang ditawarkan oleh Institut Latihan Awam.

Inisiatif ini diterajui oleh Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) dan Unit Perancang Ekonomi bersama rakan-rakan strategik iaitu Kementerian Kewangan, Jabatan Perdana Menteri, Jabatan Perkhidmatan Awam, Kementerian Pertahanan, Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Kementerian Sumber Manusia, Kementerian Belia dan Sukan dan One Malaysia For Youth (1M4U). Pelaksanaan Projek 1MTC adalah contoh terbaik kolaborasi strategik agensi-agensi Perkhidmatan Awam pelbagai Kementerian dan jabatan untuk merealisasikan projek ini. Ianya bukanlah terbina hasil usaha sebuah agensi sahaja, malah ia merupakan hasil kerjasama pelbagai agensi Perkhidmatan Awam yang berganding bahu dalam semangat yang sama iaitu mengangkat kepentingan rakyat sebagai keutamaan pentadbiran Kerajaan. Majlis soft launch fasa pertama Projek 1MTC telah diadakan di Institut Penilaian Negara (INSPEN) pada 17 Disember 2012.


Portal 1MTC adalah merupakan gerbang (gateway) elektronik yang memberi maklumat kursus dan fasiliti yang ditawarkan oleh Institut-institut Latihan Awam. Portal ini akan memudahkan penjawat awam, sektor swasta, badan berkanun, badan bukan kerajaan (NGO) dan orang awam untuk mendapatkan maklumat dan membuat tempahan fasiliti dan kursus yang ditawarkan oleh Institut Latihan Awam. Portal ini juga menyediakan kemudahan pembayaran secara atas talian. Untuk maklumat lanjut, sila layari www.1mtc.gov.my

AlFatihah: Perginya Ulama Besar Negara, Dr Uthman El-Muhammady

KUALA LUMPUR – Negara kehilangan ulama besar bila Dr Muhammad Uthman El-Muhammady meninggal dunia ketika sedang membaca di kediamannya di ISTAC, Taman Duta di sini petang tadi.

Dilahirkan pada 9 Feb 1943 di Kelantan, Dr Muhammad Uthman ialah tokoh yang tidak asing khususnya dalam dunia intelektual Islam dan telah menghasilkan ratusan penulisan berkaitan ketamadunan Islam amnya.
Memasuki Universiti Malaya Kuala Lumpur dan mendapat B.A. dalam Pengajian Islam; menjadi tutor dan mendapat M.A; dikurniakan Ijazah Doktor Persuratan Kehormat (D.Litt.), Universiti Sains Malaysia (USM); dikurniakan ijazah kehormat Doktor Falsafah (Ph.D), Universiti Utara Malaysia.
Dilantik sebagai Fellow Kehormat Institut Kefahaman Islam Malaysia Kuala Lumpur sejak 1995 hingga 2008. Kemudian dilantik semula hingga 2010.
Kini beliau adalah Felo Amat Utama Akademik ISTAC IIUM, dan ahli lembaga pemegang amanah Yayasan karyawan, juga pensyarah sambilan peringkat ijazah sarjana dalam perbandingan agama UiTM.
Dr. Uthman juga adalah mantan Profesor Adjung Pengajian Islam Universiti Petronas.
Allahyarham meninggalkan balu, Mariam Hussein, 65, serta 12 anak berusia antara 20 hingga 40-an.
Jenazah beliau akan disembahyangkan di Masjid Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Gombak dan dijangka dikebumikan selepas solat zuhur di Tanah Perkuburan Islam UIA hari ini.
Sumber: Mynewshub

p/s: Dimaklumkan Almarhum yang juga merupakan Tokoh Maal Hijrah 2005 telah mula mendapatkan rawatan di hospital semenjak 4 bulan lepas akibat strok serta meninggal akibat serangan jantung. AlFatihah.

25 Mac 2013

Selamat Hari Polis #PDRM 206


'Komuniti Sejahtera Komitmen Kami'

Hari ini, 25 Mac 2013 merupakan sambutan Hari Polis ke 206 bertemakan 'Komuniti Sejahtera Komitmen Kami' yang telahpun dirasmikan oleh YAB Perdana Menteri DS Najib Tun Razak.

MU percaya dengan rentetan pelbagai isu keselamatan khususnya insiden di Lahad Datu baru-baru ini telah membuka mata dan hati rakyat Malaysia betapa besarnya jasa dan pengorbanan anggota keselamatan kita dalam mempertahankan keselamatan dan kedaulatan negara.

Sungguhpun begitu, kita tidak dapat menafikan ada sekelompok manusia yang busuk hati sanggup melemparkan pelbagai tuduhan dan cercaan terhadap pihak polis. Ya, buktinya mereka dituduh dan diperlekeh sebagai 'Polis Barua UMNO', 'Polis Anjing UMNO' dan sebagainya hanya kerana mereka menjalankan tugas berhadapan dan menangani para demonstran khususnya dalam siri perhimpunan demonstrasi Bersih yang lalu.

Dalam kesempatan ini, MU dan rakan-rakan mahasiswa mengucapkan Selamat Hari Polis dan jutaan terima kasih buat pasukan PDRM khususnya yang sentiasa sedia bersedia berbakti untuk agama, bangsa dan tanah air.




Terima kasih PDRM

21 Mac 2013

SKMM Cari "Pembubar Parlimen" Palsu #PRU13

Muat turun Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 di SINI

Mengikut Seksyen 233 kurungan 1 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, sabit kesalahan boleh didenda RM 50,000 atau penjara tidak melebihi setahun atau kedua-duanya sekali.


Semalam, tanggal 20 Mac 2013, Malaysia khususnya di dunia maya gempar dengan pengumuman Parlimen telah dibubarkan. Hebahan tersebut bermula daripada sebuah sms yang disebarkan sekitar jam 12 tengahari semalam.

Berikut adalah sms yang diterima.


Berikut adalah tanskrip penuh kenyataan akhbar Perdana Menteri pada sidang akhbar khas di Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya pada pukul 12.35 tengah hari ini.
 “ Saya ingin mengumumkan mengenai pembubaran Parlimen pada hari ini setelah mengadap Yang di-Pertuan Agong pada pagi ini.” 

“ Yang di-Pertuan Agong berkenan untuk membubarkan Parlimen berkuatkuasa  hari ini bagi membolehkan pilihan raya umum ke-13 dijalankan.”

 “Yang di-Pertuan Agong menandatangani perisytiharan pembubaran Parlimen.” 

“Dengan itu, kerajaan-kerajaan negeri turut dinasihatkan membubarkan Dewan Undangan Negeri berkuat kuasa pada hari yang sama.” 

“Suruhanjaya Pilihan Raya sudah dimaklumkan mengenai perkara ini.” 

“Semboyan dah dibunyikan. Ayuh jentera-jentera BN Kita pastikan kemenangan BN di PRU13.. Siap Siafa.. Kini Sudah Tiba Masanya…”


Kekecohan ini telah terjawab dengan pengumuman yang dibuat daripada Jabatan Perdana Menteri yang menafikan pembubaran tersebut.




"Jika didapati terdapat pihak melanggar undang-undang, mereka yang terbabit akan dikenakan tindakan mengikut undang-undang sedia ada". - Datuk Mohamed Sharil Tarmizi, Pengerusi SKMM


p/s: Berita Parlimen bubar bukanlah permainan meskipun ada yang mungkin menyifatkannya sebagai wake-up call.

20 Mac 2013

Gerakan Mahasewel #GM13 Terdesak Cari Undi



GM13 kini dalam siri jelajah mereka menjelajah ke beberapa buah IPTA tanah air semata-mata untuk agenda PRU13 mereka. Bersunggguh-sungguh mereka bekerja bagi memastikan undi anak muda khususnya mahasiswa adalah untuk mereka. Apatah lagi apabila mereka mereka bercita-cita besar untuk bertanding di kerusi-kerusi panas parlimen termasuklah kerusi parlimen Pekan.

Gerak kerja mereka agak kotor. Buktinya, di mana-mana ada mereka pasti ada kekecohan. Baru-baru ini sebagaimana kekecohan di UiTM dan Pekan. Meskipun tidak terima dan ditolak khususnya oleh rakan-rakan mahasiswa, mereka tetap ingin meneruskan agenda politik mereka. Buktinya? Lihatlah...






Kekecohan di UiTM angkara GM13 ini juga jelas propaganda mereka memilih UiTM sebagai salah satu destinasi jelajah. GM13 terdesak sehingga terpaksa mengaitkan Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia menyokong mereka.

Penafian oleh GAMUS


Sesi jelajah mereka di UPM juga tidak mendapat sambutan. Lihatlah, ini namanya pidato syok sendiri.



Apa mungkin mereka ini tidak tahu adab bertandang ke rumah? Apatah lagi sebagai tetamu yang tidak diundang. Tidak mustahil sama sekali. Kita kenal mereka bagaimana. Ingatkah lagi kalian pada mereka?



Syis Abdul Kadir, Pengerusi GM13 ini sendiri juga dilaporkan tidak turun bersama dalam siri jelajah. Dah nama pengerusi, takkan serah bulat-bulat kat anak buah? Tak nak turun padang?

Dalam kalangan mereka sendiri, ketaksuban politik menyebabkan status mahasiswa mereka juga tergantung. Jika semasa menjadi pelajar, pelajaran yang sepatutnya menjadi keutamaan sendiri diabaikan, tak mustahil perkara yang sama berlaku apabila mereka menjadi pemimpin.



@NajibRazak Bentang Laporan Program #Transformasi #JanjiDitepati


Sebelum melihat ringkasan pembentangan Laporan Program Transformasi, tahukah rakan-rakan mengenai Government Transformation Programme (GTP) dan Economic Transformation Programme (ETP)? 

Sebagai rakyat Malaysia khususnya golongan mahasiswa intelektual, menjadi tanggungjawab kita untuk mengambil tahu dan peduli akan dasar-dasar Kerajaan agar kita dapat bersama-sama menjayakan aspirasi Kerajaan. Untuk pembacaan umum, rakan-rakan bolehlah rujuk di SINI & SINI

Muat turun laporan penuh,  DI SINI


KUALA LUMPUR 19 Mac - Berikut intipati daripada Laporan Program Transformasi yang dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Angkasapuri, di sini malam ini.



1. Jumlah Pendapatan Negara Kasar (PNK) perkapita negara telah meningkat kepada AS$9,970 iaitu peningkatan sebanyak 4,000 peratus dalam tempoh lima dekad.

2. Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah (PPIR) negara menunjukkan peningkatan kepada RM5,000 tahun lalu berbanding hanya RM4,025 pada 2009.

3. Kadar kemiskinan negara menurun daripada 3.8 peratus pada 2009 kepada hanya 1.7 peratus tahun lalu.

4. Kadar Inflasi Negara kekal rendah pada kadar 1.2 peratus setakat Januari 2013.

5. Sebanyak RM2.34 bilion telah diperuntukkan untuk Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

6. Lebih RM524 juta diperuntukkan untuk bantuan persekolahan.

7. Sebanyak RM97.5 juta diperuntukkan untuk Baucar Buku 1Malaysia (BB1M).

8. Sebanyak RM22.3 bilion disediakan untuk subsidi, RM873.5 juta untuk insentif manakala RM14.6 bilion lagi untuk bantuan.

9. Program 1Azam telah berjaya membantu seramai 106,967 rakyat berpendapatan rendah.

10. Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan Syarikat Perumahan Negara Berhad telah menawarkan lebih 100,000 unit kediaman mampu milik.

11. Lebih 3,300 kilometer jalan raya telah dibina di kawasan luar bandar.

12. Lebih 1.4 juta isi rumah di kawasan luar bandar telah mendapat bekalan air bersih.

13. Lebih 470,000 isi rumah di kawasan luar bandar kini telah mendapat akses elektrik.

14. Sebanyak 53,000 unit rumah penduduk miskin luar bandar telah dibina dan dibaik pulih.

15. Mengeluarkan 164 buah sekolah berprestasi rendah kepada jaluran yang lebih baik.

16. Sektor pelancongan telah berjaya menyumbang RM100 bilion PNK dengan kehadiran 50 juta pelancong ke negara ini.

17. Greater KL telah menawarkan projek MRT yang berjumlah RM19.8 bilion.

18. Kandungan dan infrastruktur komunikasi telah berjaya mengeksport hasil kreatif berjumlah RM547 juta.

19. Program TUKAR telah beri manfaat kepada 1,087 pemilik kedai runcit.

20. Sumbangan PNK negara pada 2020 dijangka mencecah RM135.64 bilion dan mewujudkan 408,443 peluang pekerjaan.

21. Malaysia negara ketiga terbaik dalam senarai destinasi perkhidmatan luar.

22. Kuala Lumpur adalah destinasi membeli-belah keempat terbaik dunia selepas New York, Tokyo dan London.

23. Sejak ETP & GTP diperkenalkan, negara telah mengecapi pelbagai kejayaan berdasarkan pengumuman program transformasi sebentar tadi.

24. BR1M akan diteruskan dan dijadikan inisiatif tahunan.

Sumber: UTUSAN


p/s: Janji PM Janji Ditepati... Terima kasih PM. Terima kasih Malaysia.

18 Mac 2013

Pengganas Lancar Serangan Gerila di #LahadDatu






Kesultanan Sulu telah menarik balik perintah gencatan senjata yang dikeluarkan dan tentera-tentera Diraja telah diarahkan melancarkan operasi secara "serang dan lari" terhadap pasukan keselamatan Malaysia.

Perang Gerila? Bermaksud operasi dengan kumpulan pejuang yang kecil, mudah bergerak dan mudah berubah-ubah yang dikenali sebagai sel, tanpa barisan hadapan rasmi.

Nampaknya, pengganas-pengganas ini masih belum mahu menyerah kalah. Dalam tempoh yang sudah hampir lama Ops Daulat ini berlangsung, sedikit persoalan muncul apabila gencatan senjata yang diumumkan sebelum ini telah ditarik balik. Mungkinkah puak-puak pengganas ini telah mendapat bantuan persenjataan baru. Jika benar, daripada manakah mereka mendapat bantuan tersebut? Bukankah Sultan Kiram itu kos perubatan beliau sendiri ditaja?

Suruhanjaya Siasatan Khas perlulah segera menyiasat insiden pencerobohan Lahad Datu ini. Siasatan menyeluruh perlu dibuat bagi menyiasat pendedahan penglibatan pembangkang sebagai dalang pencerobohan ini. Jika ianya benar, tiada tempat untuk mereka di Malaysia.


Sudah ramai perajurit kita terkorban, menggadai nyawa semata-mata untuk mempertahankan kedaulatan negara. AlFatihah.

Insiden #LahadDatu Iktibar Modus Sejarah Timur Leste


Pasti akan ada yang pelik dan tertanya kaitan insiden Lahad Datu dan Timor Leste (Timor Timur). Adakah ada perkaitan? Sedikit perkongsian untuk kita fikirkan bersama.


Fakta Sejarah Timor Leste

 1. Timor Timur atau kini dikenali sebagai Democratic Republic of Timur Leste dahulunya merupakan sebahagian daripada Indonesia (1976-1999) mendapat kemerdekaan setelah wujudnya forum Asia Pacific Conference for East Timor 2 (APCET II) yang telah diadakan pada 9 November 1996 di Hotel Asia Kuala Lumpur. APCET II merupakan rentetan daripada sidang APCET I yang telah diadakan di Manila pada  Mei 1994.

2.  Tujuan APCET diadakan adalah untuk membincangkan pembebasan Timor Timur daripada Indonesia dengan penglibatan campur tangan antarabangsa. Antara pimpinan yang turut menjadi penggerak dalam APCET II ialah Tian Chua dan R. Sivarasa, daripada SUARAM.

3.   Saifuddin Nasution pada ketika itu merupakan Setiausaha Kerja Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia telah menubuhkan Barisan Bertindak Rakyat Malaysia (BBRM) dan bertindak mengganggu perjalanan APCET II.

4.   Insiden penuntutan Timor Timur ini telah diketuai oleh Xanana Gusmao. Kesilapan tindakan Suharto yang merupakan Presiden Indonesia pada ketika itu adalah dengan terus menurunkan angkatan tentera bagi menangani insiden di Timor Timur. Oleh kerana itu, kuasa asing boleh untuk campur tangan dalam insiden itu.

5.   Setelah Presiden Gus Dur naik menjadi Preisden Indonesia menggantikan Presiden Suharto pada 1999, beliau mengumumkan pembebasan Timor Timur daripada Indonesia.

6.   Kini, Timor Leste telah berkembang menjadi pusat penyebaran Kristian yang pesat dan penting di rantau ini.


Jika dilihat daripada landskap semasa insiden di Lahad Datu, situasi yang hampir sama sedang berlaku.
 1.  Pendedahan Tian Chua dan R. Sivarasa ke Filipina pada 7 Februari 2013, beberapa hari sebelum insiden pencerobohan berlaku telah dinafikan tiada kaitan dengan insiden di Lahad Datu.
 2. Pendedahan perjumpaan sulit Anwar Ibrahim dengan Nur Misuari sebelum insiden pencerobohan berlaku.



3.    Pendedahan perjumpaan Dr Jeffey Kitingan, ketua pemimpin pembangkang di Sabah dengan kepimpinan Kesultanan Sulu, Sultan Muidzullail T. Kiram.

4.    Pertikaian mengapa pihak polis yang dihantar terlebih dahulu bagi menangani penceroboh dan bukannya pihak tentera. (Kebijaksanaan Kerajaan pimpinan DS Najib berbanding kesilapan Presiden Suharto).

5.  Tuduhan pihak pembangkang bahawa insiden Lahad Datu sebagai sebuah sandiwara dan konspirasi yang akhirnya telah menyebabkan Tian Chua disabitkan kesalahan di bawah Akta Hasutan.

6.  Persoalan lagu Tanya Sama Pokok yang dinyanyikan oleh Anwar Ibrahim dalam ceramah-ceramah politik beliau semenjak daripada tahun lepas lagi.

7.  Jika kelak Anwar menjadi PM, adalah tidak mustahil Anwar menyerahkan Sabah kepada pengganas sebagai hadiah kerana telah mewujudkan keadaan tidak aman dan menganggu gugat kedaulatan negara semata-mata untuk agenda politik mereka.

 Tanya sama Anwar, Apa sebab goyang?
Nanti jawab Anwar, undi nak hilang…

Sangat tidak bertamadun, apabila seorang pemimpin sanggup menggadaikan negara kerana ketaksuban akan kuasa politik semata-mata. Adakah benar ini seorang pemimpin?
Ayuh, sama-sama difikirkan dan diambil pengajaran.


Boleh rujuk fakta semasa insiden Lahad Datu di SINI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ADAKAH ANDA BERSETUJU SEKIRANYA PTPTN DIMANSUHKAN?