SAHABAT MAHASISWA UTARA

HALAMAN


21 Mac 2013

SKMM Cari "Pembubar Parlimen" Palsu #PRU13

Muat turun Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 di SINI

Mengikut Seksyen 233 kurungan 1 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, sabit kesalahan boleh didenda RM 50,000 atau penjara tidak melebihi setahun atau kedua-duanya sekali.


Semalam, tanggal 20 Mac 2013, Malaysia khususnya di dunia maya gempar dengan pengumuman Parlimen telah dibubarkan. Hebahan tersebut bermula daripada sebuah sms yang disebarkan sekitar jam 12 tengahari semalam.

Berikut adalah sms yang diterima.


Berikut adalah tanskrip penuh kenyataan akhbar Perdana Menteri pada sidang akhbar khas di Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya pada pukul 12.35 tengah hari ini.
 “ Saya ingin mengumumkan mengenai pembubaran Parlimen pada hari ini setelah mengadap Yang di-Pertuan Agong pada pagi ini.” 

“ Yang di-Pertuan Agong berkenan untuk membubarkan Parlimen berkuatkuasa  hari ini bagi membolehkan pilihan raya umum ke-13 dijalankan.”

 “Yang di-Pertuan Agong menandatangani perisytiharan pembubaran Parlimen.” 

“Dengan itu, kerajaan-kerajaan negeri turut dinasihatkan membubarkan Dewan Undangan Negeri berkuat kuasa pada hari yang sama.” 

“Suruhanjaya Pilihan Raya sudah dimaklumkan mengenai perkara ini.” 

“Semboyan dah dibunyikan. Ayuh jentera-jentera BN Kita pastikan kemenangan BN di PRU13.. Siap Siafa.. Kini Sudah Tiba Masanya…”


Kekecohan ini telah terjawab dengan pengumuman yang dibuat daripada Jabatan Perdana Menteri yang menafikan pembubaran tersebut.




"Jika didapati terdapat pihak melanggar undang-undang, mereka yang terbabit akan dikenakan tindakan mengikut undang-undang sedia ada". - Datuk Mohamed Sharil Tarmizi, Pengerusi SKMM


p/s: Berita Parlimen bubar bukanlah permainan meskipun ada yang mungkin menyifatkannya sebagai wake-up call.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ADAKAH ANDA BERSETUJU SEKIRANYA PTPTN DIMANSUHKAN?