SAHABAT MAHASISWA UTARA

HALAMAN


28 Februari 2012

LYNAS: Adam Adli di mana mana.

Selamat pagi, salam perpaduan, salam Aspirasi dan salam 1Malaysia.

Skema kemain I hari nie ye? Sebenarnya, pepagi yang nyaman nie I nak membincangkan isu yang sedang hangat bak pisang goreng Mak Jemah tepi jalan pergi Kuala Perlis tu. Ehem.

LYNAS.

Kenapa projek ini dipolitikkan? Believe me or not, bila mereka yang membangkang ini memerintah nanti, kilang LYNAS akan tetap dibina sebab ia merupakan salah satu sumber ekonomi negara. No? Tipulah kalau suatu hari nanti diorang tak bawa LYNAS kembali bila diorang memerintah. Jenis jenis meludah ke langit nie kita bukannya boleh kira sangat. Tak gitu?

Pemahaman simple yang I dapat from my friend,

"Lynas in simple explanation. 'Nadir bumi' itu adalah seramik. Dinding bilik/rumah kita penuh dengan seramik. Ia adalah radioaktif yang very mild. Seramik yang sama digunapakai untuk buat smartphone, TV LCD, notebook, etc. Suddenly benda benda yang dah biasa ada keliling kita, untuk buat kilangnya, kita taknak. Langsung tak logik"
-my friend lah :)

Satu kelemahan kita rakyat Malaysia nie, bila dibisik dengan perkara negatif, langsung terus lupa untuk mencari kebenarannya. Bukan macam tu? Contohnya lah kan, contoh: "LYNAS nie akan bagi kesan radiasi, nanti anak cacat, bla bla bla," Hamboi, kemain kau Senah ye? Yang bergayut telefon berjam jam tu bukan radiasi ke akak?

Nah tengok banyak mana kita terdedah kepada radiasi setiap hari tanpa LYNAS.

-Dedahan radiasi kepada paru-paru apabila kita merokok sekotak sehari selama setahun (150smSv)
-Dedahan radiasi kepada krew penerbangan selama setahun (9smSv)
-Dedahan radiasi tidur sebelahan seseorang 8 jam sehari selama setahun (0.02smSv)
-Dedahan radiasi oleh kilang LYNAS pada orang awam selama setahun (0.002smSv)

Ini yang dah dipendekkan, kalau nak lebih, baca lagi kat sini.

*******************************************************************************

Sekarang nak bebel pasal Adam Adli pulak.

Tahulah awak ikon student power tu, ikon yang dipuja puja dibangga bangga. Ceh! Dahlah. Awak memang suka eh demo demo nie? Asyik baca pasal awak kat blog, bukak youtube tengok muka awak, boleh jatuh cinta tau! Sampai ke Pahang nun awak berjalan, banyak duit bang? Dapat sponsor ke? Hehe.

Okay macam nie lah. Cuba baca ayat di bawah dengan nada paling kuat, fahami dengan sungguh sungguh, masukkan dalam otak, dalam hati. Boleh? 

WE ARE NOT ALL ADAM ADLI.

Faham? So Adam Adli, tolonglah jangan suka suka hati buat statement macam awak tu ketua semua mahasiswa dalam Malaysia nie? Eh, saya tak mengiktiraf ketuanan awak tu tau. Cuba belajar sebut macam nie, "Kami sebahagian kecil mahasiswa, bla bla bla.." Boleh? Kalau tak boleh cakap macam tu, nak macam cool sikit boleh cuba ayat ini, "Kami mahasiswa yang seciput, turun berdemo, bla bla bla..." Cer try praktis sedar diri sikit. Boleh? Tak boleh jugak? Patutlah kena gantung belajar.

 

Konon sanggup kena buang universiti bagai demi rakyat Malaysia. Ada diorang kisah pasal awak? Tak payah nak cari publisiti murahan sangatlah. Tak payah nak jadi hamba politik sangat lah. Boleh? Tak boleh jugak? Awak nie apa yang boleh? Demo je eh?

Dahlah. Malas cakap banyak pasal awak. Saya cuma mampu berdoa semoga suatu hari nanti, Allah akan turunkan hidayah-Nya, memberikan petunjuk kepada awak dan rakan rakan. Tak perlu nak student power sangat, kalau betul awak student yang power, tak kena gantung lah. Betul tak?

Saya mahasiswa dan saya menyokong LYNAS. Saya percaya ramai lagi mahasiswa yang turut menyokong LYNAS nie sebenarnya. Sekali lagi saya tegaskan, jangan gunakan nama mahasiswa sebagai alasan. We are not all Adam Adli. Saja nak ulang banyak banyak kali. We are not all Adam Adli. #okbai

******************************************************************************* 

Konklusi yang dapat I buat, we are what we eat. Tetiba. Kalau you sokong LYNAS, then sokonglah. Kalau tak suka then tak suka lah kan? Nak buat macam mana. But, please go find the truth. Jangan asyik mendengar dan mencerna maklumat dari mulut orang. Orait? Jangan baca satu blog, kendian terus buat konklusi sendiri. Jangan jadi manusia tipikal dan pemalas atau selamanya kita hidup dalam keadaan serba tidak tahu.

Antara list bahan bacaan yang menarik untuk dibaca kalau you all betul nak tahu pasal isu ini:

Pagi pagi dah peningkan diri sendiri. Dah lah. Bagi yang ada kelas tu, boleh lah mandi siap siap, yang tak ada kelas tu, buatlah apa yang patut. Apa yang penting, have a nice Tuesday! Salam :)

6 ulasan:

  1. Salam. Saudara/i, saya rasa hujah yang saudara/i lampirkan tak cukup kuat untuk sampaikan apa yang saudara/i ingin sampaikan. Maaf saya ingin berterus terang. Jika ingin dibandingkan dengan hasil penulisan mereka-mereka yang menyokong lynas (baca:tanpa ada tujuan politik ataupun partisan), mereka ternyata menyampaikan hujah yang cukup kuat dengan hasil tulisan mereka. Saya sendiri akui tidak mampu menulis sebaik mereka (baca: menulis. Bukan menggoreng kerana dilampirkan dengan beberapa fakta yang tepat)dan ini menyebabkan himpunan hijau berjaya mengumpulkan seramai hampir 20 ribu orang bagi membantah projek ini.Walau apa pun, saya tidak menyokong lynas, saya masih seorang aspirasi yang masih percaya, aspirasi adalah suara mahasiswa yang tidak berbentuk partisan. Wasalam.

    BalasPadam
  2. Setuju dengan menerima bulat-bulat tu tak patut. Agreement yang ada, berat sebelah. Tanpa tax selama 12 tahun sedangkan keuntungan purata 8 bilion setahun adalah keputusan yang tidak bijak.

    BalasPadam
  3. Honestly, ini adalah pendapat saya. Saya baca jugak blog yang menentang Lynas. In fact, saya sendiri rasa celaru dan confuse bila mula mula baca pasal Lynas tapi apa yang saya nampak, banyak jugak baik dari buruknya Lynas ini.

    Setiap perkara yang dilakukan, setiap keputusan yang diambil kerajaan, saya yakin ada pro dan cons. Pasti ada alasan sendiri kenapa tax tidak dikenakan selama 12 tahun, pasti ada faedah lain yang kita dapat. Tak ada manusia yang nak rugi.

    Orait? Terima kasih atas teguran :)

    BalasPadam
  4. menulis tanpa bukti kukuh...!omong kosong tuk si otak kosong..ape jenis mahasiswa ko nie..?!

    BalasPadam
  5. Terima kasih atas komen rakan pembaca. Isu Lynas satu isu yang boleh dikatakan agak 'berat'. Mana tidak, meskipun sudah banyak usaha daripada pihak kerajaan cuba menyampaikan fakta dan penjelasan tentang isu Lynas, ada sahaja ceritera baru yang akan muncul.

    Butthurt rakan admin MU. Beliau juga telah menerima teguran dengan terbuka. Oleh itu, tegurlah dengan bahasa yang baik. Bukankah bahasa mampu melambangkan peribadi kita?

    MU turut mengambil teguran yang diberikan oleh rakan-rakan pembaca untuk artikel seterusnya. Teruskan bersama Mahasiswa Utara ya.

    BalasPadam
  6. Lynas sebenarnya tidak ada isu jika ia dikuasa oleh Cina. Sama juga dengan kilang yang sama yang sudah beroperasi di Selangor. Yang menjadi isu ialah Lunas dikenadalikan oleh orang Melayu. Puak Cina DAP mana mahu orang Melayu menguasai setiap XTVT ekonomi yang berskala besar. Cuba lihat isu pemulauan Roti Gardenia, kempen pulau Petro di Stesyen Petronas, dan banyak lagi XTVT ekonomi Melayu yang di sebotaj dan di pulau oleh kaum laknat ini. Begitu juga bila isu ladang Lembu. Bukan masalah Ketua Wanita UMNO dan keluarga sebenarnya yang menjadi Isu. Isunya lah kerana kewujudan Ladang Lembu itu menjejaskan China yang menopoli import Daging dari India. Soal 250 juta itu adalah hutang yang wajib di bayar oleh Syarikat dan kini pun dia oarang sudah mulai membayar. Malang sekali Melayu melihat fenomena ini dengan PHD ( perasaan hasad dan dengki)dan sanggup menikam kaum sendiri dengan menjadi alat kepada kaum lain. So bila kita Melayu ini akan bangkit untuk menjadi kuasa ekonomi sedangkan kuasa ekonomi ini telah menjadi senjata kepada kaum China untuk merampas kuasa politik Melayu. So adik-adik di IPTA jadilah diri adik-adik sebagai benteng untuk mempertahankan maruah Bangsa, Agama dan Negara. Di tangan adik-adiklah yang menjadi agen perubahan untuk UMMAH KITA DEMI ALIF, BA, TA...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ADAKAH ANDA BERSETUJU SEKIRANYA PTPTN DIMANSUHKAN?