SAHABAT MAHASISWA UTARA

HALAMAN


07 Jun 2012

RON 97: Ia Lebih Dari Sekadar 10 Sen


Salam Perpaduan, Salam Keamanan & Salam 1Malaysia.

Berkuat kuasa harini, 7 Jun 2012 harga RON 97 dikurangkan daripada RM2.90 kepada RM2.80. Meskipun jumlah ini mungkin dilihat kecil, namun besar sebenarnya. 

Menurut Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, Menteri Kewangan Kedua penurunan berikut disebabkan oleh penurunan harga purata minyak di pasaran bagi Mei 2012. Tambahan pula, perubahan harga berlaku kerana harga runcit petrol RON97 ditetapkan secara apung terurus serta ditetapkan mengikut harga pasaran.

Sekiranya penurunan ini melibatkan RON 95 adalah lebih menggembirakan. Namun, jika tidak kerana subsidi Kerajaan, harga RON 95 bukanlah RM1.90 seliter tetapi RM2.93 seliter. Jimat hampir RM1.00 bagi setiap liter.

Bagi pelajar yang berkenderaan, majoriti menggunakan RON 95. Oleh itu, penjimatan nilai RM1.00 bagi setiap liter itu sangat besar bagi pelajar yang bergantung pada pinjaman mahupun biasiswa. MU percaya ramai lagi di luar sana yang menggunakan RON95.

Kerajaan jelas tepati janji dengan konsep Negara Berkebajikan. Buktinya dengan peningkatan subsidi petrol, diesel dan gas LPG sebanyak RM17 bilion tahun ini berbanding RM15 bilion sebelum ini. Bagaimana janji-janji yang ditagih daripada Pembangkang?

Paling mudah, janji untuk pendidikan percuma lagi-lagi di Unisel apa cerita? 

p/s: Terima kasih Kerajaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ADAKAH ANDA BERSETUJU SEKIRANYA PTPTN DIMANSUHKAN?