SAHABAT MAHASISWA UTARA

HALAMAN


17 April 2012

DEMO 1404: Fatwa Baru? TAK Berdosa Bila Hina & Mengkafirkan.


Salam Perpaduan, Salam Keamanan & Salam 1Malaysia.

Saat dunia mengecam tindakan ‘bersopan’ sekumpulan kecil ‘mahasewel’, ini pula reaksi empunya badan, kepala tanpa hati perut Malaysia Bangkit, saudara Mohd Syahid Mohd Zaini.

“.... Kami TAK rasa berdosa..”.  - Syahid Zaini.

Sepotong jawapan ini membuatkan MU semakin tertanya-tanya. Bagi mereka tindakan mengkalungkan bunga dan meletakkan replika batu nisan pada gambar YAB PM serta Menteri Pengajian Tinggi itu hanyalah simbolik dan tiada niat untuk mengkafirkan mereka kedua-duanya.

Bab jatuh hukum pada orang lain memang 'lebat', bila batang hidung sendiri, matlamat TERHALALKAN cara.
  
Tengok, Nilai & Hadam.


Sepintas lalu ‘ritual’ ideologi ‘mahasewel’:
Bermula dengan tindakan Khalid Ismath atau Khalid Syiah, pelajar tahun pertama daripada UiTM menggunakan kalimah “Allahyarham” untuk kedua-dua pemimpin tersebut.
Seterusnya, ditukar pula dengan gelaran “mendiang” oleh Syahid Zaini yang juga merupakan bekas Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) Universiti Malaya.
Diikuti dengan sesi kalungan bunga kematian oleh Shukri Razab, pelajar yang gagal menghabiskan pengajian di UMS dan KUIS.
Ini baru sekadar ritual. Belum lagi kata-kata hinaan yang dilaung-laungkan.
MANA HILANGNYA GENG-GENG PMI DAN GAMIS ?
Persatuan Mahasiswa Islam (PMI)  &
Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS)

Agak mengejutkan apabila terdapat anak bekas Imam Besar Masjid Negara dan Ahli Parlimen Baling, Ustaz Taib Azzemudin iaitu Akram Ikrami turut menjadi sebahagian daripada ritual songsang ini. Inikan pula apabila Akram Ikrami juga merupakan Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS).

Orang kuat GAMIS dan PMI ada sahaja dalam ritual, tapi apa tindakan mereka?
Patutkah begitu?

Bukankah mendoakan kematian juga ibarat membunuh? Kalau benarlah Islam menjadi pegangan, jangan biar hanya ada pada nama persatuan semata-mata. Adalah lebih baik kalian doakan untuk kesejahteraan kita bersama-sama berbanding mendoakan kematian pemimpin kita yang juga beragama Islam. 

Mungkinkah sumber inspirasi geng ‘mahasewel’ itu dari sini? Oooops ~

Sifu yang menjadi inspirasi ?
MU nak tegurlah sikit kepada yang kaki ikut-mengikutni, jangan kerana takut kepada ketua, kalian sanggup membiarkan agama sendiri dipermainkan. Kalian dah dibenarkan berdemo, katanya secara aman, tetapi kalau sampai tahap mempermainkan agama dan menghina pemimpin negara yang juga beragama Islam, siapalah yang tak marah?

Takkanlah kami yang mahasiswa ni nak bertepuk tangan pula kan? Takkanlah... 


p/s: Dengar cerita geng ‘mahasewel’ nak hantar memorandum kat YDPA. Kita tengok bagaimana pula adegan mereka nanti... Drama demi drama.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ADAKAH ANDA BERSETUJU SEKIRANYA PTPTN DIMANSUHKAN?