SAHABAT MAHASISWA UTARA

HALAMAN


18 Mac 2013

Insiden #LahadDatu Iktibar Modus Sejarah Timur Leste


Pasti akan ada yang pelik dan tertanya kaitan insiden Lahad Datu dan Timor Leste (Timor Timur). Adakah ada perkaitan? Sedikit perkongsian untuk kita fikirkan bersama.


Fakta Sejarah Timor Leste

 1. Timor Timur atau kini dikenali sebagai Democratic Republic of Timur Leste dahulunya merupakan sebahagian daripada Indonesia (1976-1999) mendapat kemerdekaan setelah wujudnya forum Asia Pacific Conference for East Timor 2 (APCET II) yang telah diadakan pada 9 November 1996 di Hotel Asia Kuala Lumpur. APCET II merupakan rentetan daripada sidang APCET I yang telah diadakan di Manila pada  Mei 1994.

2.  Tujuan APCET diadakan adalah untuk membincangkan pembebasan Timor Timur daripada Indonesia dengan penglibatan campur tangan antarabangsa. Antara pimpinan yang turut menjadi penggerak dalam APCET II ialah Tian Chua dan R. Sivarasa, daripada SUARAM.

3.   Saifuddin Nasution pada ketika itu merupakan Setiausaha Kerja Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia telah menubuhkan Barisan Bertindak Rakyat Malaysia (BBRM) dan bertindak mengganggu perjalanan APCET II.

4.   Insiden penuntutan Timor Timur ini telah diketuai oleh Xanana Gusmao. Kesilapan tindakan Suharto yang merupakan Presiden Indonesia pada ketika itu adalah dengan terus menurunkan angkatan tentera bagi menangani insiden di Timor Timur. Oleh kerana itu, kuasa asing boleh untuk campur tangan dalam insiden itu.

5.   Setelah Presiden Gus Dur naik menjadi Preisden Indonesia menggantikan Presiden Suharto pada 1999, beliau mengumumkan pembebasan Timor Timur daripada Indonesia.

6.   Kini, Timor Leste telah berkembang menjadi pusat penyebaran Kristian yang pesat dan penting di rantau ini.


Jika dilihat daripada landskap semasa insiden di Lahad Datu, situasi yang hampir sama sedang berlaku.
 1.  Pendedahan Tian Chua dan R. Sivarasa ke Filipina pada 7 Februari 2013, beberapa hari sebelum insiden pencerobohan berlaku telah dinafikan tiada kaitan dengan insiden di Lahad Datu.
 2. Pendedahan perjumpaan sulit Anwar Ibrahim dengan Nur Misuari sebelum insiden pencerobohan berlaku.



3.    Pendedahan perjumpaan Dr Jeffey Kitingan, ketua pemimpin pembangkang di Sabah dengan kepimpinan Kesultanan Sulu, Sultan Muidzullail T. Kiram.

4.    Pertikaian mengapa pihak polis yang dihantar terlebih dahulu bagi menangani penceroboh dan bukannya pihak tentera. (Kebijaksanaan Kerajaan pimpinan DS Najib berbanding kesilapan Presiden Suharto).

5.  Tuduhan pihak pembangkang bahawa insiden Lahad Datu sebagai sebuah sandiwara dan konspirasi yang akhirnya telah menyebabkan Tian Chua disabitkan kesalahan di bawah Akta Hasutan.

6.  Persoalan lagu Tanya Sama Pokok yang dinyanyikan oleh Anwar Ibrahim dalam ceramah-ceramah politik beliau semenjak daripada tahun lepas lagi.

7.  Jika kelak Anwar menjadi PM, adalah tidak mustahil Anwar menyerahkan Sabah kepada pengganas sebagai hadiah kerana telah mewujudkan keadaan tidak aman dan menganggu gugat kedaulatan negara semata-mata untuk agenda politik mereka.

 Tanya sama Anwar, Apa sebab goyang?
Nanti jawab Anwar, undi nak hilang…

Sangat tidak bertamadun, apabila seorang pemimpin sanggup menggadaikan negara kerana ketaksuban akan kuasa politik semata-mata. Adakah benar ini seorang pemimpin?
Ayuh, sama-sama difikirkan dan diambil pengajaran.


Boleh rujuk fakta semasa insiden Lahad Datu di SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ADAKAH ANDA BERSETUJU SEKIRANYA PTPTN DIMANSUHKAN?