SAHABAT MAHASISWA UTARA

HALAMAN


16 November 2012

#save4gaza: Tangisan Palestin bergema lagi.

Assalamualaikum. Salam perubahan, salam aspirasi dan salam maal hijrah.

Di saat umat Islam di seluruh dunia menyambut kedatangan tahun baru 1434Hijrah, saudara Islam di bumi Palestin diratah dengan kejam oleh tentera Israel. 

Jam 0200 a.m saya terjaga dari tidur, dan sebagai remaja yang masih sibuk bergelumang dengan dunia media sosial, saya membaca tweet mengenai serangan Zionis laknatullah terhadap umat Islam di Gaza. Tiada apa yang saya mampu lakukan, sekadar berdoa kepada Allah, Tuhan Yang Satu, Yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani dengan linangan air mata kesedihan. Semoga kesengsaraan mereka di sana berakhir dengan segera, semoga mereka terus bertahan di bumi Gaza, semoga Allah merahmati mereka sentiasa. Amin Ya Rabbalalamin.

Entah di mana silapnya, kekejaman Israel ini dibiarkan berterusan. Entah sampai bila agaknya darah akan sentiasa melimpahi bumi. Entah bila mereka yang mempunyai suara suara besar, dipandang dunia akan turut sama mengecam tindakan tidak berperikemanusiaan ini. Ujian untuk umat Islam, bukan hanya di bumi Gaza, tetapi di seluruh dunia. Bila umat Islam akan bersatu keseluruhannya? Sedangkan di Malaysia yang kecil ini, kita masih saling menuding jari, membantah sesama sendiri. 

Saya terpanggil untuk berkongsi pandangan mahasiswa dari Universiti Utara Malaysia yang saya terima melalui broadcast message BBM hari ini:

Kenyataan rasmi MPP UUM 
ISU: SERANGAN ISRAEL KE ATAS GAZA

1)Kami mahasiswa Universiti Utara Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya serangan serta bedilan roket yang dilepaskan oleh Israel terhadap negara Palestin. 

2)Serangan  ini secara terang mencabul hak kedaulatan negara Palestin.

3)Kami mahasiswa Universiti Utara Malaysia tanpa mengira latar belakang agama dan bangsa, melahirkan kecaman terhadap kezaliman tentera ZIONIS dalam isu ini.

4)Kami mengecam tindakan tidak berperikemanusiaan Israel yang telah meragut nyawa orang awam.

5)Kami menyokong penglibatan aktif Malaysia di dalam OIC serta negara ISLAM dan badan dunia lain untuk menzahirkan kecaman terhadap kekejaman ISRAEL.

6)Kami menyeru kesepakatan negara liga Arab, negara ASEAN, serta negara-negara Islam yang lain untuk bersatu padu menzahirkan kecaman terhadap ISRAEL.

7)Kami mendesak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenakan tindakan yang sewajarnya terhadap kebiadapan dan jenayah perang Israel yang dilakukan keatas rakyat Palestin.

Sekian.

Mewakili mahasiswa Universiti Utara Malaysia,
Ku Amirul Faiz Ku Seman
Yang DiPertua Majlis Perwakilan Pelajar,
Universiti Utara Malaysia

019-4953489
Semoga usaha murni mereka diberkati. Dan marilah kita terus berdoa semoga serangan dihentikan dan umat Islam di sana selamat :')


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ADAKAH ANDA BERSETUJU SEKIRANYA PTPTN DIMANSUHKAN?