SAHABAT MAHASISWA UTARA

HALAMAN


28 Februari 2012

Pilihan Raya Kampus TAK BEST, Buang Masa?


Salam Perpaduan, Salam Keamanan & Salam 1Malaysia.

Sebelum ini MU pernah berkongsi artikel Pilihan Raya Kampus daripada akhbar Sinar Harian. Kali ini MU cuba berkongsi dengan rakan-rakan dari kacamata MU sendiri. Mungkin lebih jelas di tempat MU menuntut, di Utara tanah air.

Bahang atau aura pilihan raya kampus mula terasa. MU percaya bukan sekadar di IPTA tempat MU menuntut malah di seluruh tanah air. Ada yang mewar-warkan PRK dalam bulan Mac atau April akan datang. Benarkah? Tunggu dan lihat.

Percaya atau tidak, pilihan raya kampus (PRK) sebagai satu perayaan kerana disambut setahun sekali. Pasti kehadirannya dinanti-nantikan bagi yang mengikuti perkembangan politik kampus. Situasi yang berbeza pula bagi mereka yang di atas pagar, sekadar hanya turun mengundi kerana mengikut kawan-kawan ataupun sekadar suka-suka.Di tempat MU, sistem e-voting dilaksanakan. Antara keempat-empat IPTA di utara, hanya Universiti Sains Malaysia (USM) yang menggunakan kaedah manual. 

MU percaya rakan-rakan yang prihatin dengan politik kampus maklum dengan isu-isu seperti ini. Harapan MU, biarlah PRK itu menjadi hari raya yang indah buat warga kampus. Dipimpin oleh barisan kepimpinan mahasiswa yang rasional dan matang baik dari akal dan juga tindakan. Tidak perlu keindahan dan kehamonian kampus diconteng-conteng seperti di negara luar.

MU terbaca bahawa ada segelintir mahasiswa yang menyifatkan
 PRK di universiti mereka TAK BEST kerana tidak seperti di universiti-universiti lain khususnya IPTA di zon tengah.

Persoalan?
1.    Sila justifikasikan istilah best.
2.    Universiti mana yang dikatakan best.
3.    Perlukah tak aman kampus semata-mata untuk best?

+++

Melihat kepada PRK yang lalu dan sekarang dan perbandingan PRK IPT lain
UUM di antara universiti yang mengamalkan konsep aman dan harmoni
kita akur bahawa UUM tidak sehebat spt UM,UKM tetapi kita lebih kepada konsep PRK aman kampus di mana tiap kali berlansungnya pilihanraya kita masih lagi memegang atau mengamal nilai -nilai atau etika sebagai pelajar universiti. Kita menolak segala perkara yang boleh memberi kesan yang tidak baik seperti rusuhan atau demonstrasi. Setiap perwakilan yang dipilih kita menggalakan supaya sedar akan tanggungjawab sebenar sepagai pelajar dan pada masa yang sama melakukan sesuatu atau dengan kata lain memberi sumbangan kod universiti.
 - Amer Izzudin Abdul Rashid, YDPMPP UUM

Bagi MU, syukur berada dalam kampus yang aman. Jauh daripada anasir-anasir politik luar yang tidak sihat. Tak perlulah nak famous ibarat Adam Adli, Ahmad Syukri Abdul Razak dan geng-geng yang sekadar mengejar populariti semata-mata. Sebagai mahasiswa, kita tak perlukan barisan kepimpinan yang hebat bermanifesto, gagah di alam maya, lemah dalam emosi dan diperkuda semata-mata. Bila menang, bersuara dan bertindak dengan demonstrasi semata-mata.

Sepatutnya, PRK TAK BEST apabila,

Kepala khinzir di dalam masjid ?
Sudah dikapankan?
Masturah: Kisah calon yang hilang?

UPSI: Mahasiswa yang malam-malam buta baring tengah jalan?
UPM Black Day: Hero yang berada di mana-mana

Inikah yang dikatakan BEST ?
Sila renungkan. Pilihan di tangan anda.

Moga Pro-Aspirasi akan terus mengungguli kepimpinan mahasiswa di seluruh IPT Malaysia.


“Wadah Penggerak Mahasiswa”

p/s:
1.    Butthurt ni salah seorang admin di MU. Gaya penulisan kami mungkin berbeza tapi mesej kami sama.
2.    Nak ajak rakan-rakan MU ushar blog Suara Baru. Perkongsian yang menarik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ADAKAH ANDA BERSETUJU SEKIRANYA PTPTN DIMANSUHKAN?